Opgave Waterketen

Portefeuillehouder(s):  Remco van Maurik
Organisatie: Opgave Waterketen

Waar zijn we van

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Waar zijn we van

Schoon en gezond water is van groot belang. Voor de bescherming van de volksgezondheid en de kwaliteit van onze leefomgeving. Maar ook voor recreatie, natuur en economie. Vanuit de opgave waterketen leveren we hier een belangrijke bijdrage aan. Belangrijke basis daarvoor is de Beleids- en Beheernota Zuiveren die in 2019 door het algemeen bestuur is vastgesteld. De maatregelen binnen deze opgave financieren we vanuit de opbrengsten van de zuiveringsheffing zoals we die elk jaar in de Heffingsverordening vaststellen.  

We zuiveren het huishoudelijk en industrieel afvalwater in ons beheergebied. Zo dragen we bij aan een goede kwaliteit van het oppervlaktewater en een duurzame leefomgeving voor mens en dier. Dit doen we door het beheren, onderhouden en continu verbeteren van onze zuiveringsinstallaties en bijbehorende transportstelsels. Het leveren van een bijdrage aan het behalen van de waterkwaliteitsdoelen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is een belangrijke ambitie voor ons.  

Voortgang

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Voortgang

Binnen de doelstellingen van afvalwatertransport zijn we op een efficiënte en betrouwbare manier aan de slag met bescherming van de volksgezondheid. We zetten ons doorlopend in voor een minimale impact op het milieu, door overstortingen te verminderen en het beheer en onderhoud van afvalwatertransportsystemen te verbeteren. Zelf investeren we in onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor het transporteren van afvalwater. Dit helpt om tot voorspellende analyses te komen en meer preventief onderhoud.

In onderstaande tabel is de voortgang van de maatregelen aangegeven. Daar waar de voortgang niet op schema ligt (rood of oranje) wordt deze hieronder toegelicht.

Grafiek met de voortgang van de beleidsmaatregelen 2025

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en de lasten voor de opgave Waterketen opgenomen. Deze zijn per beleidsproduct weergegeven, waarbij de indeling naar beleidsproduct gelijk is aan de landelijke standaard indeling voor waterschappen. 

Exploitatie
bedragen x € 1.000
Opgave Oorspronkelijke begroting 2025 Geautoriseerde wijzigingen begroting Actuele begroting 2025 na VR1 Budget neutrale wijzigingen 2025 Voorgestelde budgetwijzigingen 2e VR 2025 Nieuwe actuele begroting 2025
Baten
Eigen plannen 141 - 190 - - 190
Getransporteerd afvalwater 14 19 32 - - 32
Gezuiverd afvalwater 2.088 68 2.155 - 650 2.805
Kostenplaatsen - - -62 - - -62
Ondersteunende Beheerproducten 195 - 195 - - 195
Verwerkt slib 491 0 492 - - 492
Totaal Baten 2.928 -87 3.002 -0 650 3.652
Lasten
Afvalwaterbehandeling door derden -610 330 -280 - - -280
Eigen plannen -679 -40 -1.125 -6 - -1.131
Getransporteerd afvalwater -7.267 -62 -7.328 43 -47 -7.333
Gezuiverd afvalwater -32.472 1.185 -31.286 316 417 -30.553
Kostenplaatsen - 499 560 - - 560
Ondersteunende Beheerproducten -145 -1 -146 - - -146
Verwerkt slib -13.195 -15 -13.210 516 294 -12.400
Totaal Lasten -54.366 1.895 -52.815 868 664 -51.283
Reserves
- - - - - -
Totaal mutaties reserves - - - - - -
Totaal -51.438 87 -49.813 868 1.314 -47.631

Toelichting op Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Toelichting op Wat mag het kosten?

De prognose van de verwachte totale exploitatiekosten voor de opgave waterketen liggen € 2,18 miljoen lager. De belangrijkste afwijkingen worden hieronder per beleidsproduct toegelicht.

Gezuiverd afvalwater:
De eerste helft van het jaar is relatief droog en zonnig verlopen. Dat brengt een hogere opbrengst voor zonnepanelen € 650.000 (baten) met zich mee en een lagere eigen inkoop van energie.  Een besparing van € 200.000 op de totale energielasten van € 7,4 miljoen.  
Als gevolg van vertraging in de investeringen vallen de afschrijvingslasten in 2025 circa € 217.000 lager uit.  

Verwerkt slib:
Het beheer en onderhoud van de oude slibontwateringsinstallatie wordt beperkt tot het hoogst noodzakelijke doordat de in gebruik name van de nieuwe installatie prioriteit krijgt. Dit najaar wordt de nieuwe slibontwateringsinstallatie in beheer genomen. De aannemer draagt nog het risico voor beheer en onderhoud wat dit jaar een besparing van € 500.000 oplevert. Daarnaast leidt efficiency van de nieuwe installatie  tot minder uitgaven van € 200.000.
Ten opzichte van de 1e voortgangsrapportage is een aanpassing op de in gebruik genomen investeringen doorgevoerd. Dit leidt tot een nadelige aanpassing binnen dit beleidsproduct op de afschrijvingslasten van € 406.000.  

Budget neutrale wijzigingen:
Binnen diverse beleidsproducten zijn om administratieve redenen budgetten onderling verschoven. Deze zijn per saldo nihil. Binnen de opgave van Waterketen zorgt dat voor een mutatie van € 868.000 welke binnen andere opgaven terugkomen. 

Lopende investeringen 2025

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Lopende investeringen 2025

In onderstaande tabel is de eindewerk-inschatting van de overige projecten weergegeven. De eindewerk-inschatting is de prognose van de totale investeringskosten van een lopend project. De kosten van een project kunnen na verloop van tijd gaan afwijken van het vrijgegeven krediet, inclusief hetgeen is verwerkt aan afromingen en aanvullend krediet.

Lopende projecten

bedragen x € 1.000

Bedragen x € 1.000 Toegekend krediet t/m rapportageperiode Einde werkinschatting (EWI) Verschil
  Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (A-C) Netto (B-D)
Rwzi's en transportstelsels 32.282 32.282 32.820 32.820 538 538
Energiemaatregelen 5.158 5.158 5.158 5.158    
Optimaliseren slibketen L'warden en H'veen 48.732 48.732 48.732 48.732    
Totaal 86.172 86.172 86.710 86.710 538 538


Projecten met een onder- en/of overschrijding
De projecten met een afwijking op het krediet van meer dan € 100.000 of meer dan 5% worden aangegeven. Bij het vaststellen van de voortgangsrapportage wordt het krediet aangepast. Deze middelen worden verrekend met het beschikbaar gestelde verzamelkrediet.

Bedragen x € 1.000 Toegekend krediet  Einde werkinschatting (EWI) Verschil
  Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (A-C) Netto (B-D)
Persleiding Joure 850 850 350 350 500 500
RWZI Bolsward renovatie 8.200 8.200 7.400 7.400 800 800
Persleiding de Westereen - Damwâld 1.910 1.910 1.990 1.990 -80 -80
RWZI Burdaard Slibbuffer  950 950 1.350 1.350 -400 -400
Rioolgemalen ombouwen D05 900 900 780 780 120 120
Zon op RWZI (Lemmer) 5.158 5.158 5.283 5.283 -125 -125
             
             
Totaal 17.968 17.968 17.153 17.153 815 815

Toelichting op onder- of overschrijding /voorgestelde kredietmutaties
Voor de volledigheid wordt ter kennisgeving aan het algemeen bestuur in deze rapportage ook de voortgang weergegeven van de investeringen. 

Persleiding Joure (onderschrijding van € 500.000)
Het vervangen van de persleiding in de woonwijk Sevenwolden in Joure is gereed. Dat kon tegen lagere kosten worden gerealiseerd vanwege een aanbestedingsvoordeel. Van de asbestcementleiding van Omkromte naar RWZI Joure moet mogelijk nog 1.800 m opgeruimd worden. Reeds uitgevoerd onderzoek, dat nog door ons moet worden geanalyseerd, moet nog uitwijzen welke prioriteit dit moet krijgen. Daarvoor volgt in het najaar een afzonderlijk voorstel.   

RWZI Bolsward (onderschrijding van € 800.000)
De aannemer heeft het project opgeleverd. In samenwerking met technologen en klaarmeesters is het technisch ontwerp enigszins vereenvoudigd, hetgeen een financieel voordeel heeft opgeleverd. Er is gestuurd op geld en tijd door een efficiënt opererend projectteam. Ondanks het faillissement van de hoofdaannemer is de oplevering ruim binnen het investeringskrediet gebleven. 

Persleiding de Westereen Damwâld (overschrijding van € 80.000)
De scope van dit project moet worden aangepast. De eerste aanpassing leverde een aanzienlijke besparing op en nu na afstemming met de gemeente en verdere tracéverkenning blijkt dat het rioolgemaal moet worden verplaatst. In samenwerking met de gemeente wordt het vrijvervalriool in de dorpskern ook aangepakt. 

RWZI Burdaard slibbuffer (overschrijding van € 400.000)
Inmiddels is het ontwerp verder uitgewerkt en de raming voor de renovatie van de constructie van de slibbufferbakken opgesteld. Hieruit blijkt dat het eerder aangevraagde investeringskrediet niet toereikend is. In de oorspronkelijke kredietaanvraag was geen rekening gehouden met de noodzaak tot renovatie van de slibopslag.

Rioolgemalen ombouwen (onderschrijding van € 120.000)
De projectorganisatie voor uitvoering van de ombouw van de besturing van de rioolgemalen is efficiënt opgezet. Programmering en installatie is door eigen personeel gerealiseerd, waardoor het project tegen lagere kosten is opgeleverd.

RWZI Lemmer  (overschrijding van € 125.000)
In het project zon op RWZI's is een grondtransactie op RWZI Lemmer opgenomen. Daarnaast is bij RWZI Lemmer een verruiming van de persleiding nodig voor een bedrag van € 0,125 mln. De hydraulische capaciteit van deze leiding is onvoldoende, waardoor WF niet aan de ontvangstverplichting voldoet.  In VR II wordt voorgesteld om de scope van het project zodanig te wijzigen dat deze persleiding wordt gefinancierd uit het resterende verzamelkrediet.

Verstrekkingen 2025

Terug naar navigatie - Opgave Waterketen - Verstrekkingen 2025

Excel-tabel

Verstrekkingen investeringskredieten 2025
(bedragen x € 1.000)
Verzamelbesluit Actuele begroting 2025 na VR1 2e Prognose 2025 Verschil
Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (C-A) Netto (D-B)
RWZI's A 18.500 18.500 18.500 18.500 0 0
Transprtstelsels A 2.800 2.800 2.800 2.800 0 0
Grootonderhoud en KAM A 1.900 1.900 1.900 1.900 0 0
KRW-inrichtngsmaatregelen A 500 500 500 500 0 0
Infrastrutuur geautomatiseerde assets, WK B 4.300 4.300 4.300 4.300 0 0
RWZI Franeker B 2.000 2.000 2.000 2.000 0 0
Totaal 30.000 30.000 30.000 30.000 0 0
A = vrijgegeven via verzamelbesluit bij begroting 2025
B = separaat voorstel richting dagelijks en algemeen bestuur

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op verstrekkingen
Verstrekkingen zijn besluiten van het dagelijks bestuur, waarbij zij de organisatie mandateert tot het doen van uitgaven en het aangaan van verplichtingen ten aanzien van investeringskredieten. Er zijn nu geen bijstellingen nodig.