In onderstaande tabel is de eindewerk-inschatting per project weergegeven. De eindewerk-inschatting is de prognose van de totale investeringskosten van een lopend project. De kosten van een project kunnen na verloop van tijd gaan afwijken van het vrijgegeven krediet, inclusief hetgeen is verwerkt aan afromingen en aanvullend krediet.
bedragen x € 1.000
|
Toegekend krediet t/m rapportageperiode |
Eindewerkinschatting (EWI) |
Verschil |
|
|
Bruto (A) |
Netto (B) |
Bruto (C) |
Netto (D) |
Bruto (A-C) |
Netto (B-D)
|
|
Primaire keringen |
56.908 |
14.454 |
57.229 |
14.554 |
-/- 321 |
-/- 100 |
A |
Regionale keringen |
38.415 |
35.122 |
38.247 |
34.954 |
168 |
168 |
|
Projecten met een onder- of overschrijding
De projecten met een afwijking op het krediet van meer dan € 100.000 of meer dan 5% worden aangegeven. Bij het vaststellen van de voortgangsrapportage wordt het krediet aangepast.
bedragen x € 1.000
|
Toegekend krediet t/m rapportageperiode |
Eindewerkinschatting (EWI) |
Verschil |
|
Bruto (A) |
Netto (B) |
Bruto (C) |
Netto (D) |
Bruto (A-C) |
Netto (B-D) |
A . HWBP Solidariteitsbijdrage |
5.600 |
5.600 |
5.700 |
5.700 |
-/- 100 |
-/-100 |
A . HWBP KCW Innovatie |
1.400 |
0 |
2.030 |
0 |
-/- 630 |
0 |
Toelichting op onder- of overschrijdingen
A. Primaire Keringen
HWBP Solidariteitsbijdrage (overschrijding van € 100.000)
De solidariteitsbijdrage 2025 is op basis van de recent ontvangen raming € 5,7 miljoen. Dit ligt circa € 100.000 boven het verstrekte krediet. Dit wordt veroorzaakt door een hogere inflatiecorrectie dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden.
HWBP KCW innovatie (bruto uitbreiding van € 630.000, netto € 0)
Het klimaat circulair waterbouwasfalt (KCW)-project richt zich op het ontwikkelen van technische eisen en validatiemethoden voor warm-mix asfalt (WMA) met een hoog percentage hergebruikt asfaltgranulaat. Het doel is om de toepassing van duurzamer asfalt binnen dijkversterkingsprojecten mogelijk te maken, met name voor het HWBP-project Koehool–Lauwersmeerdijk. De scope wordt uitgebreid om onverwachte resultaten zoals het brosse breukgedrag beter te begrijpen, aanvullende risico's bij de toepassing van freesasfalt te beperken, bredere kennisdeling binnen de sector te realiseren en zelf regie te houden op de oplevering van de ontwerp-, beoordelings- en onderhoudsrichtlijn (OBOR) voor tijdige toepassing in het KLM-project’. De scope uitbreiding is 100% subsidiabel.
Regionale Keringen
Bij diverse kredieten op verschillende projecten van regionale keringen zijn kleine positieve afwijkingen die zorgen voor een bijstelling van per saldo € 168.000.