Opgave Waterveiligheid

Portefeuillehouder(s): Frank Jorna
Organisatie: Opgave Waterveiligheid

Waar zijn we van

Terug naar navigatie - Waar zijn we van

We beschermen Fryslân en een deel van het Groninger Westerkwartier tegen hoogwater. Dit doen we door ervoor te zorgen dat onze primaire waterkeringen (zee- en IJsselmeerdijken) ons beschermen tegen overstromingen. We houden rekening met overstromingsrisico's en klimaatverandering. Dit is onderdeel van onze wettelijke zorgplicht.

Daarnaast zorgen we dat de keringen langs onze boezemsystemen en beken in goede staat zijn. Zo zijn keringen bestand tegen tijdelijk hogere waterstanden en droogte. We beschermen hierdoor het landelijk gebied, de steden en dorpen tegen wateroverlast en zorgen ervoor dat het water in onder andere de Friese boezem op peil blijft.

We beheren en onderhouden circa 200 kilometer aan zeedijken op het vasteland langs IJsselmeer en Waddenzee, en op Ameland, Terschelling en Schiermonnikoog. En we beheren meer dan 3.200 kilometer aan regionale waterkeringen langs de Friese boezem en ruim 700 km overige of lokale waterkeringen.

In een cyclus toetsen we of onze waterkeringen nog sterk en hoog zijn. Daar waar onze waterkeringen niet voldoen aan de veiligheidseisen, programmeren we deze voor versterking. We kijken hierbij niet alleen naar de zeedijk of polderdijk, maar ook naar het landschap, de flora en fauna, en belangen van onder meer landbouw en leefbaarheid. Daar waar onze dijken onderdeel uitmaken van de publieke ruimte denken we mee met maatschappelijke initiatieven.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

In de voorjaarsnota van het Rijk is een extra bijdrage van één miljard opgenomen voor de financiering van de herijking van het HWBP. Hiermee volgt het Rijk de waterschappen die elk ook extra bijdragen hebben opgenomen in de begroting. De extra bijdragen zijn nodig om de toegenomen kosten van dijkversterkingen te financieren. 

Voortgang

Terug naar navigatie - Voortgang

In onderstaande tabel is de voortgang van de maatregelen aangegeven. Daar waar de voortgang niet op schema ligt (rood of oranje) wordt deze hieronder toegelicht.

Tabel met voortgang maatregelen opgave Waterveiligheid

We passen goed op onze dijken en keringen. Zo zijn de inspecties van na het stormseizoen uitgevoerd en het onderhoud verloopt volgens planning. De versterking van de Waddenzeedijk is een grote en complexe klus. De programmatische aanpak helpt hier bij. Het geeft structuur en maakt het geheel behapbaar en meer beheersbaar. Elk van de projecten kent daarentegen haar eigen dynamiek. Hierover bent u reeds geïnformeerd op 22 april 2025 middels het principebesluit grondverwerving HWBP. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Versterken van onze zeedijken en boezemkeringen

Terug naar navigatie - Versterken van onze zeedijken en boezemkeringen

In 2050 moeten alle primaire keringen in heel Nederland voldoen aan de nieuwe veiligheidsnormen. Om dit te bereiken werken alle waterschappen en Rijkswaterstaat samen in het landelijke ‘Hoogwaterbeschermingsprogramma’ (HWBP). In heel Nederland hebben we circa 3.500 kilometer aan dijken en circa 500 sluizen en gemalen. In ons beheergebied hebben we ongeveer 183 kilometer aan primaire keringen. De totale landelijke opgaven bedraagt circa 2.000 km. Onze opgave volgens de programmering 2026 - 2037 is nu ongeveer 63 kilometer.

Met het herstelprogramma regionale waterkeringen zorgen we dat deze voldoen aan de door de provincie gestelde norm. We hebben met de provincies Groningen en Fryslân afgesproken om tot 2027 in totaal 1.300 kilometer aan regionale keringen te verbeteren. Het huidige herstelprogramma is gebaseerd op de in 2014 en 2016 uitgevoerde tweede beoordeling van hoogte en stabiliteit. Op verschillende locaties zijn verbeteringen nodig. In totaal gaat het nog om circa 124 kilometer tot en met 2027. Bij de uitvoering van deze projecten bieden we waar mogelijk ruimte voor andere maatschappelijke voorzieningen (zoals natuur en recreatie).

Wat gaan we daar voor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en de lasten voor de opgave Waterveiligheid opgenomen. Deze zijn per beleidsproduct weergegeven, waarbij de indeling naar beleidsproduct gelijk is aan de landelijke standaard indeling voor waterschappen. 

Exploitatie
bedragen x € 1.000
Opgave Oorspronkelijke begroting 2025 Geautoriseerde wijzigingen begroting Actuele begroting 2025 Budget neutrale wijzigingen 2025 Voorgestelde budgetwijzigingen 1e VR 2025 Nieuwe actuele begroting 2025
Baten
Aanleg en onderhoud vaarwegen en havens -0 -0 -0 1 1
Aanleg en onderhoud waterkeringen 376 -0 376 34 89 499
Beheersinstrumenten waterkeringen 1.706 -0 1.706 -0 1.706
Dijkbewaking en calamiteitenbestrijding 0 -0 0 -0 0
Eigen plannen -0 -0 -0 1 1
Kostenplaatsen -0 -0 -0 -0 -0
Totaal Baten 2.083 -0 2.083 37 89 2.208
Lasten
Aanleg en onderhoud vaarwegen en havens -1.466 -0 -1.466 27 -0 -1.440
Aanleg en onderhoud waterkeringen -30.671 -0 -30.671 14 515 -30.142
Beheersinstrumenten waterkeringen -2.956 -0 -2.956 -50 -639 -3.645
Dijkbewaking en calamiteitenbestrijding -16 -0 -16 -0 -16
Eigen plannen -400 -0 -400 2 -0 -399
Kostenplaatsen -0 -0 -0 214 214
Totaal Lasten -35.509 -0 -35.509 206 -125 -35.428
Reserves
Renovatie sluizen Lauwersoog 274 -0 274 -0 -0 274
Overdracht/ onderhoud Noorderpier 47 -0 47 -0 -0 47
Bestemmingsreserve veiligheidstoetsing keringen -0 -0 -0 -0 89 89
Totaal mutaties reserves 321 -0 321 89 410
Saldo netto lasten -33.105 -0 -33.105 243 53 -32.810

Toelichting op Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting op Wat mag het kosten?

De prognose van de verwachte exploitatiekosten voor de opgave waterveiligheid liggen € 296.000 lager. De belangrijkste afwijkingen worden hieronder toegelicht.

Aanleg en onderhoud waterkeringen:
Als gevolg van vertraging in de investeringen vallen de afschrijvingslasten in 2025 circa € 515.000 lager uit. 

Beheerinstrumenten waterkeringen:
De begroting wordt verhoogd met de verwachte extra kosten ad € 550.000 voor de nieuwe gedragscode soortenbescherming, zoals het algemeen bestuur in de vergadering van 27 mei jl. heeft vastgesteld.
Daarnaast is voor de veiligheidstoetsing keringen het budget met € 89.000 verhoogd, welke gedekt kan worden uit de bestemmingsreserve, zie hieronder. 

Budget neutrale wijzigingen:
Binnen diverse beleidsproducten zijn om administratieve redenen budgetten onderling verschoven. Deze zijn per saldo nihil. Binnen de opgave van Waterveiligheid zorgt dat voor een mutatie van € 243.000 welke binnen andere opgaven terugkomen. 

Mutaties reserves:
In 2025 wordt er € 89.000 onttrokken uit de bestemmingsreserve voor veiligheidstoetsing keringen.

Lopende investeringen 2025

Terug naar navigatie - Lopende investeringen 2025

In onderstaande tabel is de eindewerk-inschatting per project weergegeven. De eindewerk-inschatting is de prognose van de totale investeringskosten van een lopend project. De kosten van een project kunnen na verloop van tijd gaan afwijken van het vrijgegeven krediet, inclusief hetgeen is verwerkt aan afromingen en aanvullend krediet.

bedragen x € 1.000

  Toegekend krediet t/m rapportageperiode Eindewerkinschatting (EWI) Verschil  
  Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (A-C)

Netto (B-D)

 

Primaire keringen 56.908 14.454 57.229 14.554 -/- 321 -/- 100 A
Regionale keringen 38.415 35.122 38.247 34.954  168  168  

 

Projecten met een onder- of overschrijding
De projecten met een afwijking op het krediet van meer dan € 100.000 of meer dan 5% worden aangegeven. Bij het vaststellen van de voortgangsrapportage wordt het krediet aangepast.

bedragen x € 1.000

  Toegekend krediet t/m rapportageperiode Eindewerkinschatting (EWI) Verschil
  Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (A-C) Netto (B-D)
A .   HWBP Solidariteitsbijdrage  5.600 5.600 5.700 5.700 -/- 100 -/-100
A .   HWBP KCW Innovatie 1.400 0 2.030 0 -/- 630 0

 

Toelichting op onder- of overschrijdingen

A. Primaire Keringen

HWBP Solidariteitsbijdrage (overschrijding van € 100.000)
De solidariteitsbijdrage 2025 is op basis van de recent ontvangen raming € 5,7 miljoen. Dit ligt circa € 100.000 boven het verstrekte krediet. Dit wordt veroorzaakt door een hogere inflatiecorrectie dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden.

HWBP KCW innovatie (bruto uitbreiding van € 630.000, netto € 0) 
Het klimaat circulair waterbouwasfalt (KCW)-project richt zich op het ontwikkelen van technische eisen en validatiemethoden voor warm-mix asfalt (WMA) met een hoog percentage hergebruikt asfaltgranulaat. Het doel is om de toepassing van duurzamer asfalt binnen dijkversterkingsprojecten mogelijk te maken, met name voor het HWBP-project Koehool–Lauwersmeerdijk. De scope wordt uitgebreid om onverwachte resultaten zoals het brosse breukgedrag beter te begrijpen, aanvullende risico's bij de toepassing van freesasfalt te beperken, bredere kennisdeling binnen de sector te realiseren en zelf regie te houden op de oplevering van de ontwerp-, beoordelings- en onderhoudsrichtlijn (OBOR) voor tijdige toepassing in het KLM-project’. De scope uitbreiding is 100% subsidiabel. 

Regionale Keringen
Bij diverse kredieten op verschillende projecten van regionale keringen zijn kleine positieve afwijkingen die zorgen voor een bijstelling van per saldo € 168.000. 

Verstrekkingen 2025

Terug naar navigatie - Verstrekkingen 2025

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op verstrekkingen 2025
Verstrekkingen zijn besluiten van het dagelijks bestuur, waarbij zij de organisatie mandateert tot het doen van uitgaven en het aangaan van verplichtingen ten aanzien van investeringskredieten. 

De te verwachten verstrekkingen over heel 2025 liggen iets hoger dan het niveau van de begroting. Dit wordt veroorzaakt doordat de solidariteitsbijdrage hoger is dan geraamd bij de vaststelling van de begroting. 

Excel-tabel

Verstrekkingen investeringskredieten 2025
(bedragen x € 1.000)
Verzamelbesluit Oorspronkelijke begroting 2025 Prognose 2025 Verschil
Bruto (A) Netto (B) Bruto (C) Netto (D) Bruto (C-A) Netto (D-B)
HWBP Solidariteitsbijdrage A 5.600 5.600 5.700 5.700 100 100
HWBP Dijk en Duin Schiermonnikoog B 5.000 500 5.000 500 0 0
HWBP Zurich-Koehool, traject Harlingen B 3.000 300 3.000 300 0 0
Programma verbeterwerken regionale ker. A 8.299 8.299 8.299 8.299 0 0
Extra krediet regionale keringen n.a.v. VP2 A 950 950 950 950 0 0
Totaal 22.849 15.649 22.949 15.749 100 100
A = vrijgegeven via verzamelbesluit bij begroting 2025
B = separaat voorstel richting dagelijks en algemeen bestuur