In onderstaande tabel is de eindewerk-inschatting per project weergegeven. De eindewerk-inschatting is de prognose van de totale investeringskosten van een lopend project. De kosten van een project kunnen na verloop van tijd gaan afwijken van het vrijgegeven krediet, inclusief hetgeen is verwerkt aan afromingen en aanvullend krediet.
Lopende projecten
bedragen x € 1.000
|
Toegekend krediet t/m rapportageperiode |
Eindewerkinschatting (EWI) |
Verschil |
|
Bruto (A) |
Netto (B) |
Bruto (C) |
Netto (D) |
Bruto (C-A) |
Netto (D-B) |
Primaire Keringen |
42.698 |
10.334 |
44.098 |
11.734 |
-1.400 |
-/-1.400 |
Regionale Keringen |
36.324 |
30.691 |
34.508 |
30.584 |
1.816 |
107 |
Projecten met een onder- of overschrijding
De projecten met een afwijking op het krediet van meer dan € 100.000 of meer dan 5% worden aangegeven. Bij het vaststellen van de voortgangsrapportage wordt het krediet aangepast.
bedragen x € 1.000
|
Krediet |
Eindewerkinschatting (EWI) |
Netto afwijking |
Toelichting |
|
Bruto |
Netto (A) |
Bruto |
Netto (B) |
€ (B-A) |
in % |
|
PK- HWBP Koehool-Lauwersmeer planfase |
27.475 |
3.353 |
28.475 |
4.535 |
1.000 |
28,2% |
A |
PK-HWBP Dijk en Duinversterking Schiermonnikoog |
6.380 |
930 |
6.780 |
1.330 |
400 |
43% |
B |
RK-NVO Friese Meren |
1.500 |
920 |
1.374 |
840 |
-/- 80 |
8,7% |
C |
Toelichting op onder- of overschrijding
A. HWBP Koehool-Lauwersmeer planfase(overschrijding € 1.000.000)
Het algemeen bestuur heeft in 2022 besloten om het interne omslagtarief (inclusief de opslag voor extra overhead) ook in 2024 door te rekenen aan de projecten. Dit tarief ligt hoger dan de gesubsidieerde bedragen vanuit het HWBP. Dit betekent dat er meer kosten doorbelast worden aan het project. Dit heeft een verwacht negatief effect van circa € 1.000.000 ten opzichte van de projectbegroting die ten grondslag lag aan de krediet aanvraag.
B. HWBP Dijk en Duinversterking Schiermonnikoog (overschrijding € 400.000)
Het algemeen bestuur heeft in 2022 besloten om het interne omslagtarief (inclusief de opslag voor extra overhead) ook in 2024 door te rekenen aan de projecten. Dit tarief ligt hoger dan de gesubsidieerde bedragen vanuit het HWBP. Dit betekent dat er meer kosten doorbelast worden aan het project. Dit heeft een verwacht negatief effect van circa € 400.000 ten opzichte van de projectbegroting die ten grondslag lag aan de krediet aanvraag.
C. Natuurvriendelijke oevers Friese meren (€ 80.000 onderschrijding)
Het project is inmiddels afgerond en de subsidie eindafrekening is ingediend. Als de eindafrekening conform de verwachting beschikt gaat worden is de eindewerk inschatting €80.000 gunstiger dan het krediet.
Verstrekkingen
bedragen x € 1.000
|
begroting 2023 |
Prognose 2 2023 |
Verschil |
|
Bruto (A) |
Netto (B) |
Bruto (C) |
Netto (D) |
Bruto (C-A) |
Netto (D-A) |
Primaire Keringen |
5.800 |
5.800 |
10.243 |
7.269 |
4.443 |
1.469 |
Regionale Keringen |
13.921 |
10.850 |
13.471 |
10.831 |
-450 |
-19 |
Totaal |
19.721 |
16.650 |
23.714 |
18.100 |
3.993 |
1.450 |
Toelichting op verstrekkingen
Primaire Keringen
De verwachte verstrekkingen aan netto investeringskredieten in 2023 zijn met € 69.000 verhoogd door het innovatieprojecten 'Kweldervegetatie en voorland' en continuering monitoring asfalt, dat valt onder het innovatiebudget van het HWBP. Deze projecten worden voor 100% vergoed worden door het HWBP. Echter, doordat het interne tarief voor eigen personeel hoger ligt dan de tarieven waar HWBP subsidie voor verstrekt (Handleiding OverheidsTarieven (HOT) + tarieven), is er sprake van een netto bijdrage .
Daarnaast is er € 1.400.000 extra krediet nodig voor de overschrijdingen bij de planuitwerking van de HWBP projecten Koehool Lauwersmeer en Dijk en duinversterking Schiermonnikoog als gevolg van het AB besluit om het interne omslag tarief in 2024 nog niet te verlagen. Deze aanvullende kredietaanvraag kan gedekt worden uit de kredietreserve HWBP.
Krediet reserve HWBP
In de algemeen bestuur vergadering van 21 december 2021 is besloten een kredietreserve HWBP te vormen. Deze wordt gevoed met restantkrediet bedragen die op basis van de eindewerk-inschatting van HWBP-projecten kunnen vrijvallen. Na goedkeuring van het algemeen bestuur kan (een deel) van de kredietreserve HWBP ingezet worden voor een HWBP-investering, zonder dat dit leidt tot een toename van kapitaalslasten in de meerjaren exploitatiebegroting. Het vormen van deze kredietreserve kan ook gezien worden als een beheersmaatregel om risico’s binnen de HWBP-projecten in financiële zin te mitigeren. Conform het besluit wordt het algemeen bestuur middels de reguliere voortgangsrapportage over het verloop van de kredietreserve HWBP geïnformeerd.
Project |
Fase |
AB-Besluit |
Bedrag |
Koehool-Lauwersmeer |
Verkenning |
21-12-2021 |
950.000 |
Dijk- en duinversterking Schiermonnikoog |
Voorverkenning |
21-12-2021 |
1.500.000 |
Koehool-Lauwersmeer |
Planfase |
21-12-2021 |
-/-535.000 |
Dijk- en duinversterking Schiermonnikoog |
Verkenning |
21-12-2021 |
-/-490.000 |
Lauwersmeerdijk |
Realisatie |
31-05-2022 |
160.000 |
Innovatie Continuering monitoring asfalt |
Innovatie |
20-02-2023 |
-/-9.000 |
Innnovatie Kwelder en voorland |
Innovatie |
23-05-2023 |
-/-60.000 |
Saldo kredietreserve HWBP na VR1 2023 |
|
|
1.516.000 |
Voorgestelde onttrekking n.a.v. VR 2 (HWBP project KLM en Dijk en Duin Schiermonnikoog |
|
|
1.400.000 |
Saldo kredietreserve HWBP na voorgenomen AB-Besluit |
|
|
€ 116.000
|