Raming belastingopbrengsten en toelichting

Criteria, grondslagen en kwijtscheldingsbeleid

Objectieve, bedrijfseconomische criteria toerekening van kosten aan de taken

Terug naar navigatie - Criteria, grondslagen en kwijtscheldingsbeleid - Objectieve, bedrijfseconomische criteria toerekening van kosten aan de taken

Het algemeen bestuur bepaalt hoe de kosten per werkplanproduct worden toegerekend aan de taken. We sluiten daarbij aan bij de BBP-systematiek zoals die door de waterschappen in het algemeen wordt gebruikt (BBP staat voor het Beleids- en Beheer Proces bij waterschappen). Deze systematiek schrijft voor aan welke taak deze moeten worden toegerekend. Daar waar werkplanproducten betrekking hebben op beide taken, wordt de verdeling bepaald op basis van de volgende criteria:

  • historische kostenverdeling
  • toerekening van uren op basis van uren schrijven
  • werkplanningen

Bovenstaande systematiek leidt tot een tabel met verdeelpercentages die periodiek door het algemeen bestuur wordt vastgesteld. Voor het laatst is dit in 2024 gedaan.

Kwantitatieve grondslagen

Terug naar navigatie - Criteria, grondslagen en kwijtscheldingsbeleid - Kwantitatieve grondslagen

Het doel van de kostentoerekening is de kosten via (hulp)kostenplaatsen juist toe te rekenen aan de diverse werkplanproducten. De werkplanproducten rekenen we aan de twee taken (kostendragers) watersysteembeheer en zuiveringsbeheer van het waterschap toe. De kosten op de taken vormen de basis voor de op te leggen waterschapsbelastingen. 
Voor de verdeling van de kosten van de diverse (hulp)kostenplaatsen hanteren we verschillende verdeelsleutels. Per (hulp)kostenplaats is een verdeelsleutel toegepast die het beste past bij het karakter van de betreffende kostenplaats. Deze methodiek sluit aan bij de BBP-systematiek zoals waterschappen die in het algemeen gebruiken. Hierna geven we de verdeelsleutel per (hulp)kostenplaatsen aan.

Hulpkostenplaats Verdeelsleutel
Rente Boekwaarde van de activa
Werkplaatsen Procentueel
Laboratorium Procentueel
Ondersteunende vakgroepen Procentueel
Overhead Totale lasten per taak


De meeste werkplanproducten hebben een duidelijke relatie met de kostendragers (taken) van het waterschap. Deze werkplanproducten rekenen we voor 100% toe aan de kostendrager waarmee ze een duidelijke relatie hebben. De werkplanproducten die geen eenduidige relatie hebben met een kostendrager rekenen we op basis van, door het algemeen bestuur vastgestelde verdeelsleutels, toe aan de kostendragers (taken). 

Beschrijving kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Criteria, grondslagen en kwijtscheldingsbeleid - Beschrijving kwijtscheldingsbeleid

Het Wetterskip Fryslân hanteert sinds de begroting 2022 een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid gebaseerd op 100% van de bijstandsnorm. Dit wil zeggen dat Wetterskip Fryslân ervan uitgaat dat een inkomen op bijstandsniveau minimale ruimte biedt om naast de bestaanskosten de lokale lasten, waaronder de waterschapsbelastingen, te voldoen. 

De kwijtscheldingsregeling (opgenomen in de heffingsverordeningen en kwijtscheldingsverordening) is alleen van toepassing op woonruimten en betreft de belastingaanslagen voor de verontreinigingsheffing, zuiveringsheffing en de ingezetenenomslag van de watersysteemheffing. Kwijtschelding wordt verleend, als de middelen om een aanslag te betalen ontbreken en ook niet binnen afzienbare tijd kunnen worden verwacht. Om te beoordelen of voldaan is aan bovengenoemde voorwaarden, vindt een individuele toetsing plaats.

Op grond van de Regeling kwijtschelding belasting medeoverheden kunnen wij er voor kiezen om personen die voor kwijtschelding in aanmerking komen, toe te staan dat zij over wat extra financiële middelen (bijv. spaargeld) mogen beschikken zonder dat dit hun recht op kwijtschelding in de weg staat. Sinds 2023 houden we bij de kwijtschelding rekening met deze verruiming van de vermogensnorm. Ook ondernemers kunnen voor hun privé-waterschapsbelastingaanslag in aanmerking komen voor kwijtschelding. Voor de ondernemer gelden dezelfde eisen als voor de particulier voor betalingscapaciteit en vermogen.

Watersysteembeheer

Raming van belastingopbrengsten

Terug naar navigatie - Watersysteembeheer - Raming van belastingopbrengsten

In onderstaande tabel is weergegeven hoe we tot de geraamde belastingopbrengsten komen. Tevens is aangegeven wat de mate van kostendekkendheid is. In de eerste jaren zijn de geraamde belastingopbrengsten niet geheel kostendekkend. Dit heeft te maken met het uitgangspunt dat we incidentele budgetvoorstellen dekken uit de algemene reserve, mits de hoogte van de reserve dat toelaat. 

bedragen x € 1.000
Watersysteembeheer Oorspronkelijke begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029 Begroting 2030
Toegerekende kosten -147.298 -158.845 -164.428 -166.613 -170.682 -178.623
Onvoorzien -75 -75 -75 -75 -75 -75
Kwijtschelding -1.983 -1.884 -2.066 -2.147 -2.239 -2.293
Oninbaar -598 -314 -330 -345 -357 -364
Dividenden 2.900 2.900 2.900 2.900 2.900 2.900
Overige algemene opbrengsten -163 614 615 617 631 644
Verwachte opbrengsten uit belastingheffing 142.849 153.002 160.330 165.481 169.822 177.811
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 4.367 -4.602 -3.054 -182
Resultaat 0 0 0 0 0 0
Mate van kostendekkendheid tarief 97% -97% -98% -100% -100% -100%

Ontwikkeling van de tarieven

Terug naar navigatie - Watersysteembeheer - Ontwikkeling van de tarieven
Watersysteembeheer 2026 2027 2028 2029 2030
Perspectiefnota 2026 - 2030 8,7% 4,7% 5,0% 2,4% 1,6%
Begroting 2026 - 2030  8,6% 4,9% 3,2% 2,7% 4,6%

In bovenstaande tabel is de indicatieve stijging van de belastingopbrengsten op basis van de begroting weergegeven in relatie tot de percentages die in de perspectiefnota zijn opgenomen. 
De vaststelling van de daadwerkelijk belastingtarieven vindt plaats in de vergadering van het algemeen bestuur van 18 december 2025. 

Lastendruk

Terug naar navigatie - Watersysteembeheer - Lastendruk

Onderstaande bedragen zijn indicatieve bedragen, gebaseerd op deze begroting en de nieuwe vastgestelde kostentoedelingspercentage. De definitieve tarieven worden in de vergadering van 18 december 2025 door het algemeen bestuur vastgesteld middels de belastingverordeningen. In 2023 is afgesproken dat we de belastingverordeningen zo laat mogelijk in het jaar laten vaststellen, zodat hierin de meest actuele cijfers zijn verwerkt. 

Lastendruk Begroting 2026 Begroting 2025 Stijging in € Stijging in %
Eenpersoonshuishouden (eigen woning) € 408,91 € 382,90 € 26,01 6,8%
Eenpersoonshuishouden (huurwoning) € 189,73 € 166,75 € 22,98 13,8%
Meerpersoons huishouden (eigen woning) € 563,79 € 526,88 € 36,91 7,0%
Meerpersoons huishouden (huurwoning) € 344,61 € 310,73 € 33,88 10,9%
Agrarisch bedrijf € 8.310,66 € 7.035,26 € 1.275,40 18,1%
1 hectare binnendijks bemalen € 130,00 € 108,72 € 21,28 19,6%
MKB-bedrijf (zonder woning) € 1.142,81 € 1.132,57 € 10,24 0,9%
Natuur € 234,00 € 161,40 € 72,60 45,0%
Wegbeheerder € 194.989,73 € 163.076,43 € 31.913,30 19,6%
Meetbedrijf (> 1.000 ve) € 398.299,38 € 371.757,11 € 26.542,27 7,1%

Zuiveringsbeheer

Raming van belastingopbrengsten

Terug naar navigatie - Zuiveringsbeheer - Raming van belastingopbrengsten

In onderstaande tabel is weergegeven hoe we tot de geraamde belastingopbrengsten komen. Ook is aangegeven wat de mate van kostendekkendheid is. In de eerste jaren zijn de geraamde belastingopbrengsten niet geheel kostendekkend. Dit heeft te maken met het uitgangspunt dat we incidentele budgetvoorstellen dekken uit de algemene reserve, mits de hoogte van de reserve dat toelaat. 

bedragen x € 1.000
Zuiveringsbeheer Oorspronkelijke begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029 Begroting 2030
Toegerekende kosten 68.365 -72.366 -79.198 -81.653 -85.018 -89.145
Onvoorzien 75 -75 -75 -75 -75 -75
Kwijtschelding 1.983 -1.875 -2.057 -2.137 -2.229 -2.282
Oninbaar 281 -148 -155 -162 -168 -171
Dividenden -0 -0 -0 -0 -0 -0
Overige algemene opbrengsten 150 1.304 1.304 1.304 1.304 1.304
Verwachte opbrengsten uit belastingheffing -69.130 -72.093 -79.816 -82.467 -86.186 -90.369
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves -0 1.066 365 255
Resultaat 1.725 -0 -0 -0 0 -0
Mate van kostendekkendheid tarief 98% 99% 100% 100% 100% 100%

Ontwikkeling van de tarieven

Terug naar navigatie - Zuiveringsbeheer - Ontwikkeling van de tarieven
Zuiveringsbeheer 2026 2027 2028 2029 2030
Perspectiefnota 2026 - 2030 8,2% 9,7% 3,9% 4,3% 2,4%
Begroting 2026 - 2030 7,2% 10,7% 3,3% 4,5% 4,8%

In bovenstaande tabel is de indicatieve stijging van de belastingopbrengsten op basis van de begroting weergegeven in relatie tot de percentages die in de perspectiefnota zijn opgenomen. 
De vaststelling van de daadwerkelijk belastingtarieven vindt plaats in de vergadering van het algemeen bestuur van 18 december 2025.