Opgave Watersystemen

Portefeuillehouders: Gerben de Boer, Cees Pieter van Burgsteden, Monique Plantinga, Remco van Maurik

Terug naar navigatie - Terugblik ontwikkelingen en trends

Ondanks de mutaties in personeel en bezetting slagen we er in onze taak goed uit te voeren. Droogte en wateroverschotten worden goed gemanaged, ook het verbeteren van het watersysteem blijft doorgaan. We merken wel dat het moeilijker wordt om tijdig overal aannemers voor te vinden.  Bij het realiseren van de opgave Watersystemen gaan we uit van de duurzame doelen van Wetterskip Fryslân voor het zo slim mogelijk omgaan met energie- en materiaalgebruik, inpassing in de omgeving, waterkwaliteit en biodiversiteit.

Onderhoud waterlopen
Aanbesteding en gunning heeft plaatsgevonden. Toolboxmeetingen, gesprekken over de contracten en toezicht zijn opgestart. Het onderhoud gaat in ieder geval meer kosten door inflatie en inzet op duurzaamheid.  Pas na de definitieve afrekening in 2024 wordt duidelijk wat de jaarlijkse structurele verhoging zal zijn. In de kadernota 2025-2029 wordt hiervoor een ruimtevrager opgevoerd.

Exotenbestrijding
Het budget voor 2023 is fors verhoogd om met name de waternavel een halt toe te roepen. Door de opstartfase van het project en te weinig ruimte bij de aannemers (tot juni) is niet het hele budget dit jaar benut. De bestrijding is in volle gang en in het watersysteem zijn nu geen knelpunten meer die de waterbeheersing verstoren, die zijn allemaal weggewerkt. De aannemers hebben, nu het nieuwe contract dat ingegaan is op 1 juni, de capaciteit op orde om slagvaarding het werk te kunnen uitvoeren. De komende jaren wordt gewerkt aan het nog verder terugdringen en eliminatie van de exoten.

Vervullen van de maatschappelijke functie

Terug naar navigatie - Inleiding

Bij het vervullen van de maatschappelijke functie willen we zorgen voor een gezonde fysieke leefomgeving. Daarbij zoeken wij naar koppelkansen met de twee andere maatschappelijke doelen van het watersysteem, het reguleren van watertekort en wateroverlast en met beschermen en verbeteren van het oppervlaktewater. 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Uitvoeringsplan biodiversiteit

Terug naar navigatie - Uitvoeringsplan biodiversiteit

Met het uitvoeringsplan biodiversiteit beschermen en verbeteren we de biodiversiteit. Dat doen we aan de hand van de in het uitvoeringsplan beschreven sporen:

  • Spoor 1: biodiversiteit in en om het water
  • Spoor 2: biodiversiteit op het land
  • Spoor 3: biodiversiteit in projecten
  • Spoor 4: biodiversiteit en bodem
  • Spoor 5: educatie en communicatie over biodiversiteit

Wat hebben we daar voor gedaan?

Reguleren van watertekort en wateroverlast

Terug naar navigatie - Inleiding

Via het reguleren van watertekort en wateroverlast willen we zorgen voor voldoende water voor de leefomgeving van Wetterskip Fryslân. Hierbij zorg ons watersysteem voor de juiste kwantitatieve verdeling van water.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Vergroten boezemcapaciteit

Terug naar navigatie - Vergroten boezemcapaciteit

In het veiligheidsplan-II, opgesteld in 2014 en geëvalueerd in 2018, staan maatregelen om wateroverlast nu en in de toekomst te beperken. De eerste maatregel betreft het realiseren van 1.500 hectare bergingsgebieden vóór het jaar 2035. De tweede maatregel is het uitbreiden van de Friese boezem met 600 hectare voor het jaar 2035. 
Met de provincie, de natuurbeheerders en andere partijen bepalen we welke gebieden we daarvoor gaan inrichten. Tijdens uitvoeringsprojecten werken we aan beide maatregelen. Waar mogelijk liften we mee op initiatieven voor gebiedsontwikkeling. Het veiligheidsplan, en daarmee ook de opgave voor de boezemberging zullen we in 2023 of 2024 herzien op basis van de nieuwe klimaatscenario’s.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Fries programma landelijk gebied (FPLG)

Terug naar navigatie - Fries programma landelijk gebied (FPLG)

Wetterskip Fryslân is samen met de Provincie Fryslân opdrachtgever voor de programmaleider FPLG. Wij zijn ambtelijk intensief betrokken bij het provinciale Programmateam FPLG en vertegenwoordigd in alle deelprojecten die hieronder vallen. Wij zijn met twee portefeuillehouders vertegenwoordigd in de Stuurgroep FPLG. Alle waterthema's die van belang zijn komen in de nieuwe plannen voor het landelijk gebied. Ook komt er een nieuwe werkwijze, waarbij de overheden gezamenlijk met de stakeholders bestaande en nieuwe doelen en opgaven gebiedsgericht gaan realiseren. Tevens zijn we actief in samenwerking met de Unie van Waterschappen en andere waterschappen betrokken bij het ambtelijk netwerkoverleg NPLG en in de “koploper-overleggen” van directeuren en portefeuillehouders. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Veenweidenprogramma 2021 - 2030

Terug naar navigatie - Veenweidenprogramma 2021 - 2030

In 2021 hebben Provinciale Staten, ons algemeen bestuur en betrokken gemeenteraden het veenweideprogramma 2021-2030 ‘Foarut mei de Fryske Feangreiden’ vastgesteld. Met de Friese veenweideaanpak willen we de uitstoot van broeikasgassen en de negatieve gevolgen van de bodemdaling door veenoxidatie beperken. Ook het aanpassen van het watersysteem aan klimaatverandering en een duurzaam toekomstperspectief voor de landbouw zijn belangrijke doelen van deze aanpak. In zes gebiedsprocessen werken we samen met partners aan plannen of maatregelen om de veenweidedoelen te realiseren. Inmiddels is duidelijk dat in FPLG 2.0 het veengebied van Fryslân wordt geïntegreerd; gericht op alle NPLG opgaven en NPLG doelen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Programma stedelijk water

Terug naar navigatie - Programma stedelijk water

Het programma stedelijk water is een brede samenwerking tussen Wetterskip Fryslân, de Friese gemeenten en provincie Fryslân in het stedelijk gebied. De integrale thema’s rond klimaat, waterkwaliteit, beheer- en onderhoud en data op orde komen hier samen. Het programma is erop gericht om de samenwerkingsovereenkomst en het bijhorende addendum tot uitvoering te brengen. Dit alles in het licht van nieuwe ontwikkelingen rond klimaatadaptatie, zoals hittestress, extreme wateroverlast en verdroging.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Maatregelen verbeteren doelrealisatie

Terug naar navigatie - Maatregelen verbeteren doelrealisatie

Voor de gebruikersfunctie landbouw is afgesproken dat we voldoen aan een gemiddelde doelrealisatie van minimaal 70% per peilvak. In de watergebiedsplannen is per deelgebied vastgelegd welke maatregelen daarvoor nodig zijn. Daarvoor is draagvlak nodig. Er kan namelijk sprake zijn van conflicterende of van juist elkaar versterkende belangen. In gebiedsprocessen brengen we belangen bij elkaar en bereiden we samen met de gebruikers van het gebied maatregelen voor. Vanuit lopende gebiedsprocessen bereiden we maatregelen voor die bijdragen aan een gemiddelde van minimaal 70% doelrealisatie. Klimaatadaptatie is onderdeel van gesprek tijdens de planvorming en de gebiedsprocessen.
Sturen op doelrealisatie wordt een onderdeel van gesprek in het Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG) in het kader van water en bodem als sturende principes.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Peilbesluiten

Terug naar navigatie - Peilbesluiten

We leggen voor een deel van het beheergebied peilbesluiten vast. De vrij afstromende gebieden zonder wateraanvoer maken daar geen deel meer van uit. Het gaat om verschillende typen peilbesluiten:

  • Revisiepeilbesluiten nar aanleiding van de vastgestelde watergebiedsplannen. Het gaat dan om vastlegging van de werkelijke veldpeilen, een 'foto' van de actuele peilensituatie.  
  • Partiële peilbesluiten naar aanleiding van peilaanvragen door ingelanden, naar aanleiding van gebiedsprocessen of ambtelijke peilwijzigingen op initiatief van ons waterschap zelf.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Programma actieve kunstwerken

Terug naar navigatie - Programma actieve kunstwerken

We werken doorlopend aan het programma actieve kunstwerken. Doel is om het bestaande areaal actieve kunstwerken in een goede staat te krijgen en te houden. Dit doen we volgens een vaste werkwijze. Daarbij houden we rekening met beschikbare budgetten en (personele) capaciteiten. De komende jaren ligt de focus op het gebied de Greidhoeke. De Greidhoeke ligt grofweg tussen de steden Leeuwarden, Franeker, Bolsward en Sneek. In het gebied staan 191 gemalen. Dit is 20% van het totale areaal. De gemalen komen voor een groot gedeelte uit de jaren ‘80 en ‘90. In 2030 zijn alle (geautomatiseerde) assets in de Greidhoeke onderzocht en waar nodig gereviseerd of vernieuwd. 
In de projectfase passen we de methodiek van duurzaam grond- weg- en waterbouw toe. Zo maken we duurzaamheid tot een integraal onderdeel in het ontwerp. Daarnaast werken we binnen assetmanagement aan standaardisatie waarbij we duurzaamheid, kosten en levensduur tegen elkaar afwegen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Beheerplan waterlopen

Terug naar navigatie - Beheerplan waterlopen

Met het beheer en onderhoud van onze waterlopen zorgen we ervoor dat sloten voldoende water kunnen blijven aan- en afvoeren. Als waterschap willen we bij de uitvoering van de werkzaamheden zoveel mogelijk rekening houden met de planten en dieren langs en in de sloot. In het beheer- en onderhoudsplan waterlopen staat beschreven wat wij hiervoor doen:

  • Het uitvoeren van klein en groot onderhoud van hoofdwateren in landelijk gebied. Denk aan maaien, hekkelen, baggeren, onderhouden van beschoeiingen en waar mogelijk inzaaien van een kruidenrijk mengsel om de biodiversiteit te vergroten.
  • Toezicht houden op het ecologisch onderhoud van schouwwateren door eigenaren.
  • Samenwerking met gemeenten voor onderhoud van waterlopen in bebouwd gebied.
  • Het onderhouden van passieve kunstwerken, zoals dammen, duikers en sifons.
  • Het bestrijden van exoten volgens het plan van aanpak plaagsoorten. Denk aan de grote waternavel, rivierkreeften en reuzebereklauw.
  • Het maken van afspraken met grondeigenaren over het zelf onderhouden van watergangen (‘Right to Challenge’) en het uitvoeren van bestaande contracten.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Peilbeheer

Terug naar navigatie - Peilbeheer

In ons beheergebied zijn circa 8.000 peilgebieden. Deze peilgebieden zijn vastgesteld en vastgelegd in de peilbesluitenkaart. De rayonbeheerder beheert deze peilen door het gebruik van onze assets (stuwen, inlaten, gemalen, waterlopen, waterkeringen). 
Bij iedere asset stellen we het peil in uit het geldende peilbesluit. Aan de hand van de peilschalen en software voor het bedienen van assets controleren we of het juiste peil is ingesteld.
Het beheren van de peilen is een continu proces waar rayonbeheerders, afhankelijk van de weersomstandigheden, een groot deel van hun beschikbare tijd mee bezig zijn. Daarnaast komen er meldingen binnen van te hoge of te lage waterstanden afhankelijk van de actuele weersomstandigheden. De rayonbeheerder reageert hierop door controle van het peil en eventueel het nemen van extra maatregelen. Tijdens periodes van droogte wordt waar nodig en waar mogelijk afgeweken van de peilbesluiten. De beheermaatregel (dreigend) watertekort geeft ons de ruimte om de peilen tijdelijk te verhogen. Tijdens periodes van wateroverlast anticiperen we juist door de peilen tijdig te verlagen, om extra berging te creëren.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Actualisatie en realisatie wateroverlastbeleid

Terug naar navigatie - Actualisatie en realisatie wateroverlastbeleid

In het veiligheidsplan-II uit 2014 staan maatregelen om wateroverlast nu en in de toekomst te beperken. Dit plan hebben we in 2018 geëvalueerd. Diverse ontwikkelingen die in de evaluatie zijn benoemd (zoals de visie Toekomst bestendig waterbeheer) vragen vanaf 2022 om actualisatie van het wateroverlastbeleid voor de deelsystemen. Voor de uitvoering van maatregelen is 2023 een overgangsjaar.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Duurzaam beheer zoetwater deelsystemen

Terug naar navigatie - Duurzaam beheer zoetwater deelsystemen

In de oorspronkelijke begroting hebben we twee doelstellingen geformuleerd die over dezelfde opgave gaan. In deze voortgangsrapportage hebben we de doelstelling Deltaprogramma zoetwater samengevoegd met deze doelstelling.

We willen strategische doelen over onze zoetwatervoorziening vastleggen. De trits vasthouden- voorraad vormen- inlaten is daarbij belangrijk uitgangspunt. Hoe zorgen we voor voldoende zoetwater op het juiste moment? Het gebruik en de aanvulling van zoetwater moet in balans zijn. De uitwerking van de strategische doelen moet doorwerken in veel onderdelen van onze organisatie, bijvoorbeeld in vergunningverlening en peilbeheer.

Daarnaast werken we in het kader van het Deltaplan Zoetwater aan de uitvoering van maatregelen om watertekorten tegen te gaan in de periode 2022-2027. Voor ons waterschap gaat het om het uitvoeren van waterconserveringsmaatregelen in het zandgebied. Dat doen we in overleg met de streek en in projecten die we uitvoeren in het kader van de Regio Deal Zuidoost en het lopende gebiedsproces van beekdal Linde. In totaal subsidiëren we voor € 1 miljoen aan maatregelen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Toezicht en handhaving

Terug naar navigatie - Toezicht en handhaving

Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met droogteperioden in voorjaar en zomer. We willen goed voorbereid zijn op deze situaties, zodat duidelijk is waar we in deze droogteperioden specifiek op toezien. Daarbij houden we rekening met (nieuw) beleid en nieuwe ontwikkelingen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Beschermen en verbeteren van het oppervlaktewater

Terug naar navigatie - Inleiding

Wij willen zorgen voor schoon water voor de leefomgeving. Hierbij zetten we de werking van het hele watersysteem in om een juiste kwaliteit van water te realiseren. 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Waterkwaliteit KRW-waterlichamen

Terug naar navigatie - Waterkwaliteit KRW-waterlichamen

De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) verplicht lidstaten stroomgebiedbeheerplannen (SGBP-en) vast te stellen. De doelen en maatregelen voor de KRW-waterlichamen (de grote wateren) zijn opgenomen in de Nederlandse plannen. Wetterskip Fryslân valt onder het stroomgebied van de Rijn. Om de zes jaar vindt herziening van de plannen plaats. 
In 2021 is voor de periode 2022-2027 een nieuwe KRW-beslisnota voor het derde stroomgebiedbeheerplan (SGBP3) vastgesteld. De beslisnota bevat de doelen die we nastreven voor 24 waterlichamen een totaal aan 116 maatregelen, waarvan we er 82 moeten uitvoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het doen van onderzoek, het natuurvriendelijk inrichten van watergangen, het voor vissen passeerbaar maken van gemalen of het beheer van natuurvriendelijke assets. In 2022 zijn 5 maatregelen uitgevoerd . De overige maatregelen (34) zijn in planvorming en worden door provincie Fryslân of gemeenten uitgevoerd.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Waterkwaliteitsdoelen niet KRW-wateren

Terug naar navigatie - Waterkwaliteitsdoelen niet KRW-wateren

Ongeveer de helft van het water in ons beheergebied behoort niet tot de KRW-waterlichamen ('niet KRW-wateren'). Met de provincie Fryslân hebben we afgesproken om ons bij de bescherming van deze wateren te richten op drie categorieën: 1) wateren in landelijk gebied, 2) wateren in natuurgebied en 3) wateren in bebouwd gebied. Elk van deze categorieën heeft een eigen aanpak. Daarmee zijn we de komende jaren samen met de provincie Fryslân aan de slag.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Monitoring zwemwater

Terug naar navigatie - Monitoring zwemwater

Wij monitoren jaarlijks de waterkwaliteit van zwemwateren. We stellen verbeterplannen (‘zwemwaterprofielen’) op voor zwemwateren die nog geen ‘goed’ of ‘uitstekend’ scoren. Samen met onze partners nemen we maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren. Het kan hierbij om fysieke maatregelen gaan, maar ook om afspraken over communicatie, regelgeving, handhaving, taakverdeling en samenwerking. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de maatregelen ligt bij de betrokken partijen zoals gemeenten, exploitanten en de provincie Fryslân. In sommige gevallen is er meer onderzoek naar de oorzaken van verontreinigingen nodig. Hierover maken we afspraken met de betrokken partijen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Baggeren hoofdwatergangen

Terug naar navigatie - Baggeren hoofdwatergangen

Met baggeren zorgen we voor een goed functionerende en gezonde waterinfrastructuur. We voeren baggerwerken uit in de hoofdwateren, totaal areaal ongeveer 5.500 kilometer. Jaarlijks baggeren we hoofdwateren in de polders, E- en F vaarwegen in de boezem en een aantal grotere (boezem)vaarten. Daarbij toetsen we de kwaliteit van het baggerslib om te beoordelen of we slib op de kant gedeponeerd kan worden of moet worden afgevoerd naar depots voor verontreinigde bagger. Jaarlijks rapporteren we aan het algemeen bestuur het aantal gebaggerde kilometers, initiatieven right to challenge en de kosten.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie
bedragen x € 1.000
Watersystemen Jaarrekening 2023 Actuele begroting 2023 Oorspronkelijke begroting Verschil actuele begroting - Jaarrekening 2023
Watersystemen 79.031 78.728 75.255 -303
Eindtotaal 79.031 78.728 75.255 -303

Toelichting op exploitatieresultaat jaarrapportage 2023                             

Onderhoud waterlopen (€ 1.200.000 nadelig)
Zoals in de tweede voortgangsrapportage al aangegeven is de aanbesteding en gunning van het onderhoud van de waterlopen afgerond. Aangegeven is dat pas na afloop van het herfstonderhoud kon worden aangegeven hoe hoog de extra kosten zijn omdat eerst volgens het nieuwe bestek moest worden gewerkt en afgerekend. Het budget van € 7.200.000 is nu met bijna € 1.400.000 overschreden door de hogere inflatie en het invoeren van het duurzaamheidscriterium.  In de prognose van begroting 2024 moet ook nog rekening worden gehouden met een overschrijding van het budget.  In de kadernota 2025-2029 zal hiervoor een ruimtevrager worden opgevoerd. Omdat de gemeenten minder in rekening hebben gebracht voor het onderhoud in stedelijk gebied hierop een onderschrijding van het begrote budget. Per saldo een overschrijding van € 1.200.000. 

Exotenbestrijding (€ 600.000 voordelig)
De reguliere bestrijdingswerkzaamheden (door onder andere Grienskip en de SG groep) van de exotenbestrijding zijn in 2023 goed opgestart, maar met de handmatige bestrijding (met als doel eliminatie) van de waternavel is later begonnen dan is vastgelegd in het aanvalsplan. We stellen voor een deel van het budget van 2023 te reserveren als bestemmingsreserve om het plan toch nog goed te kunnen uitvoeren. De looptijd van het aanvalsplan blijft dan 4 jaar.

Baggeren (€ 1.300.000 voordelig)
Met het baggeren van de grote vaarten Noordervaart, de Klynsmafeart, de Bansleat en de Heksleat is in 2023 begonnen. Een deel van het werk wordt in 2024 uitgevoerd en betaald. Het budget was geraamd in boekjaar 2023 en wordt nu dus onderschreden.  Op dit moment hebben maar twee gemeenten werkzaamheden conform overeenkomst het achterstallig onderhoud uitgevoerd. Omdat in de begroting op meer gemeenten was gerekend, wordt  ook dit budget onderschreden. Voor beide onderschrijdingen wordt een bestemmingsvoorstel gedaan omdat de werkzaamheden nog wel worden uitgevoerd.

Bediening actieve kunstwerken (€ 3.500.000 nadelig)
Zoals bij de tweede voortgangsrapportage is aangegeven, zijn de elektriciteitskosten gestegen voor netbeheer en levering.  Omdat in 2023 óók nog drie hoogwaterperioden (eind januari, november en december) moesten worden gemanaged, is het energieverbruik flink toegenomen. Het Woudagemaal heeft voor ruim € 800.000 extra (fossielvrije) brandstof verbruikt en de poldergemalen en het Hooglandgemaal samen extra € 1.600.000 aan stroom. Door de inzet van de actieve kunstwerken hebben we voorkomen dat er wateroverlast is ontstaan in het beheersgebied. Het gevolg van het intensieve peilbeheer is wel dat meer uren aan het waterbeheer zijn besteed.  Hierop daarom een overschrijding van bijna € 900.000 ten opzichte van wat was begroot.

Veenweide, inclusief funderingsproblematiek (€ 600.000 voordelig) 
In het kader van de funderingsproblematiek is er in 2022 besluitvorming geweest over de aanpak hiervan. Zowel door ons algemeen bestuur als door Provinciale Staten van provincie Fryslân zijn een aantal moties aangenomen. De financiële effecten hiervan waren niet meegenomen in de vastgestelde begroting 2023 en hebben bij de eerste voortgangsrapportage 2023 tot een begrotingswijziging geleid van € 1.000.000. In het najaar van 2023 zijn de effecten van de aanpak inclusief de moties nader uitgewerkt en zijn de bedragen voor de jaren 2023 t/m 2029 bekend geworden, inclusief de verdeling tussen de verschillende overheden. Deze bedragen zijn/worden opgenomen in de meerjarenbegroting 2025 - 2029.

Plannen waterkwaliteit (€ 235.000 voordelig)
Omdat een deel van de (KRW) werkzaamheden van 2023 doorschuiven, wordt ook dit budget meegenomen naar 2024, als voorstel voor een bestemmingsreserve KRW.

Gebiedsgerichte plannen (€ 200.000 voordelig)
Door verschillende vakgroepen is minder tijd besteed aan gebiedsgerichte plannen dan opgenomen in begroting en voortgangsrapportages. Het betreft een verschuiving van uren.

Vergunningen en meldingen (€ 400.000 voordelig)
Er zijn meer vergunningen afgegeven met ook een hoger tarief. Ten opzichte van de begroting is dat met minder personeelskosten gerealiseerd.

Onderhoud van actieve kunstwerken (gemalen), stuwen en inlaten (€ 1.600.000 voordelig)
Er hebben zich weinig grote storingen voorgedaan bij de bijna 1000 (!) gemalen, daardoor wordt het budget (voor gemalen en stuwen en inlaten samen € 11.400.000) onderschreden. Daarnaast is voor de instandhouding van verschillende objecten subsidie ontvangen van het Nationaal Restauratiefonds en is van een delfstofwinner een bijdrage ontvangen voor de hogere exploitatiekosten van de bodemdalingsgemalen. Een deel van het vooruit ontvangen bedrag voor de regiodeal wordt meegenomen naar 2024.

 

Bestemmingsvoorstellen budgetten
Zoals voorzien in de tweede voortgangsrapportage zijn een aantal budgetten niet volledig besteed in 2023. Dat betekent echter niet dat we het werk niet uitvoeren. In tegendeel zelfs, het werk is al bezig, maar de oplevering is pas in 2024. Voor die werken waar dat voor geldt, wordt bij de jaarrekening een bestemmingsvoorstel gedaan. Op deze manier zijn we er zeker van dat we de rekeningen in 2024 kunnen betalen, zonder dat dit ten koste gaat van het in 2024 beschikbare budget. Het gaat dan om de volgende budgetten: 

  • Wegwerken achterstallig onderhoud stedelijk water gemeenten
  • Baggeren grote vaarten
  • Waterconservering zandgronden
  • Exotenbestrijding
  • KRW

Voor een onderbouwing van de bestemmingsvoorstellen wordt verwezen naar "Te bestemmen resultaat".

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
bedragen x € 1.000
Opgave Watersystemen Begroot krediet Verstrekkingen 2023 Verschil
Bruto Netto Bruto Netto Bruto Netto
Kunstwerken actieve waterbeheersing 10.650 10.650 10.360 10.360 290 290
Inrichting watersystemen (landelijk gebied) 591 591 200 200 391 391
KWR - inrichtingsmaatregelen 2.200 2.200 275 275 1.925 1.925
Uitvoeringsprogramma Veenweide 300 300 - - 300 300
Boezemgemaal(voorbereiding) 2.000 2.000 - - 2.000 2.000
Subtotaal Opgave Watersystemen 15.741 15.741 10.835 10.835 4.906 4.906

KRW Inrichtingsmaatregelen
De beschikbare verzamelkredieten worden niet volledig  in 2023 aangevraagd. Dit komt doordat we meer subsidies hebben ontvangen dan we op gerekend hadden. We hebben namelijk aan het begin van de planperiode de volledig toegezegde subsidie van de provincie Fryslân ontvangen. De resterende investeringsruimte KRW Inrichtingsmaatregelen, wordt bij de KRW-evaluatie in 2024 betrokken. Dan vragen we het dagelijks bestuur of aanpassingen nodig zijn in het vastgestelde maatregelenpakket KRW. Na goedkeuring kan het resterende investeringsbudget hiervoor worden gebruikt.

Boezemgemaal
Het is nog niet duidelijk of en wanneer er gestart kan worden met de voorbereiding van een extra boezem gemaal. Dit is afhankelijk van de keuzen en uitkomsten van de lopende processen die voortvloeien uit de strategische programma's over de toekomstige inrichting van Friesland. In juli 2023 is de BOvi vastgesteld, deze vormt het kader voor het nog op te stellen boezemplan. Dit plan stellen we in 2024 op. Het boezemplan is weer randvoorwaardelijk voor de keuze of er een extra boezemgemaal noodzakelijk is.

Veenweide

De beschikbare kredieten worden in 2023 niet aangevraagd  en doorgeschoven naar 2024, omdat het veenweide programma in het afgelopen jaar vooral bezig geweest om de aanvraag veen t.b.v. het FPLG voor te geven.