Bijlagen

Overzicht kostensoorten

Terug naar navigatie - inleiding
bedragen x € 1 miljoen
JR 2019 JR 2020 JR 2021 JR 2022 JR 2023 JR 2024 B 2025 B 2026 B 2027 B 2028 B 2029
1) 1) 1) 1) 1) 2) 3) 3) 3) 3) 3)
Belastingopbr. Waterschapsbelastingen 143,4 156,1 164,1 167,0 175,3 205,2 212,0 222,2 231,2 240,6 245,7
Kwijtscheldingen - oninbaar -3,7 -5,0 -4,3 -3,6 -3,7 -4,0 -4,8 -4,8 -4,8 -4,8 -4,8
totaal belastingopbrengsten 139,6 151,1 159,8 163,4 171,6 201,2 207,1 217,3 226,4 235,8 240,8
Lasten rente 12,6 12,1 12,1 11,9 11,6 11,4 12,1 12,7 14,1 16,2 18,0
afschrijvingen 38,4 39,1 39,9 40,9 40,4 40,9 43,5 46,0 47,5 49,5 50,5
financiële baten -0,1 0,0
kapitaallasten 50,9 51,1 52,0 52,8 52,0 52,2 55,6 58,7 61,6 65,7 68,5
bruto personele lasten 52,5 53,8 55,9 58,3 64,3 71,5 72,7 74,5 76,6 78,6 80,5
Organisatieontwikkeling
Overige pers kosten
-/- personele baten -0,6 -0,5 -0,6 -0,6 -0,7 -0,9 -0,1 -0,1 -0,1 -0,1 -0,1
-/- geactiveerde uren -10,5 -11,0 -8,9 -9,8 -10,5 -7,5 -7,7 -7,7 -7,7 -7,7 -7,7
personele lasten 41,4 42,3 46,4 47,9 53,0 63,1 65,0 66,8 68,8 70,8 72,7
goederen en diensten bruto 29,2 31,4 32,8 32,7 41,7 56,7 54,1 55,8 57,2 58,8 58,9
Onderhoud door derden 17,6 19,3 21,8 24,9 30,9 23,6 32,2 31,5 32,1 32,7 32,7
Bijdragen aan Derden 12,6 12,2 13,5 13,3 14,1 17,1 15,1 16,2 16,1 16,2 16,2
-/- bijdragen van derden -1,7 -1,0 -5,1 -2,2 -4,4 -4,2 -2,7 -2,1 -2,0 -2,0 -2,0
-/- G en D aan derden -3,2 -3,1 -4,2 -6,8 -4,4 -4,6 -3,5 -3,6 -3,6 -3,6 -3,7
-/- geactiveerde bouwrente -0,7 -1,2 -1,2 -1,1 -1,5
goederen en diensten 53,8 57,6 57,6 60,8 76,4 88,6 95,2 97,8 99,8 101,9 102,1
Dotatie Voorzieningen 1,9 1,3 0,5 0,4 1,3 1,6 0,3 0,3 0,3 0,3 0,3
-/- vrijval vanuit voorz. -0,3 -0,7 -0,3 -0,9
Onvoorzien 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2
Dividend -1,2 -3,2 -2,6 -3,0 -4,4 -4,4 -2,9 -2,9 -2,9 -2,9 -2,9
overige lasten 0,5 -2,6 -2,3 -3,5 -3,1 -2,8 -2,5 -2,5 -2,5 -2,5 -2,5
totaal lasten 146,5 148,4 153,8 158,0 178,4 201,1 213,2 220,8 227,8 236,0 240,8
Resultaat Operationeel resultaat -6,9 2,6 6,0 5,4 -6,8 0,1 -6,1 -3,5 -1,4 -0,2 0,0
Mutatie bestemmingsreserve -0,1 -0,3 -0,1
Resultaat ten gunste/laste algemene reserve 0,2 -5,8 -3,4 -1,4 -0,2 0,0
Reserves Algemene reserves 18,5 21,6 23,9 29,4 24,3 24,5 18,7 15,3 14,0 13,8 13,8
Bestemmingsreserves 7,4 7,3 11,0 10,9 9,3 9,2 8,6 8,5 8,5 8,5 8,5
Totale reserves 25,9 28,9 34,9 40,3 33,5 33,7 27,3 23,9 22,5 22,3 22,3
Ontwikkeling schuldpositie bedragen x € 1 miljoen JR 2019 JR2020 JR2021 JR2022 JR2023 JR 2024 B 2025 B 2026 B 2027 B 2028 B 2029
Langlopende schuld per 31 dec 472,4 480,5 491,6 493,7 503,7 503,7 515,2 547,2 588,6 646,3 676,8
1) Bijgewerkt op basis van jaarrealisatie jaarrapportages
2) Cijfers op basis van concept jaarrapportage 2024
3) Cijfers op basis van Begroting 2025-2029

Sisa verantwoording

Terug naar navigatie - sisa verantwoording
ocw
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2024 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 7-01-2025
Verstrekker Uitkeringscode Specifieke uitkering Juridische grondslag Ontvanger Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator
IenW E44B Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 (SiSa tussen medeoverheden) Hieronder per regel één CBS(code) uit (jaar T) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen Beschikkingsnummer Besteding (jaar T) ten laste van de verstrekker Cumulatieve besteding (t/m jaar T) ten laste van de verstrekker Besteding ten laste van cofinanciering (jaar T) Besteding cofinanciering cumulatief (t/m jaar T)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/01 Indicator: E44B/02 Indicator: E44B/03 Indicator: E44B/04 Indicator: E44B/05 Indicator: E44B/06
1 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 € 0 € 0 € 0 € 0
2 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 € 22.315 € 22.315 € 44.631 € 44.631
3 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 € 254.313 € 273.270 € 508.627 € 547.115
4 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 € 0 € 0 € 0 € 0
5 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 € 0 € 0 € 0 € 0
6 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 € 0 € 0 € 0 € 0
7 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 € 0 € 0 € 0 € 0
8 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 € 0 € 0 € 0 € 0
9 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 € 3.903 € 3.903 € 7.806 € 7.806
15
Kopie CBS(code) Kopie beschikkingsnummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/07 Indicator: E44B/08 Indicator: E44B/09
1 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 Nee
2 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 Nee
3 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 Nee
4 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 Nee
5 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 Nee
6 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 Nee
7 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 Nee
8 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 Nee
9 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 Nee
15
Kopie CBS(code) Kopie beschikkingsnummer Naam/nummer maatregel Maatregel afgerond in (jaar T)? (Ja/Nee) - per maatregel
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/10 Indicator: E44B/11 Indicator: E44B/12 Indicator: E44B/13
1 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 2 -36 - Maximaal 2 hectare extra waterberging Nee
2 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 2 - 37 - Aanleg nieuwe hoofdwatergang, verbreden HWG, aanleg nieuwe duikers, aanleg nieuwe stuwen. Nee
3 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 2 - 38 - 0,8 km nieuwe kering, 0,6 ha natuurvriendelijke oever en 4.000 m3 extra waterberging Ja
4 030002 Provincie Friesland PF-2023/265134 2 - 39 - Herprofileren maaiveld ten behoeve bovengrondse afstroming en vergroten bergingscapaciteit oppervlaktewaterwatersysteem Nee
5 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 3 - 3.14 - Ruimtelijke inrichting Heidemeer, Heerenveen Nee
6 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 3 - 3.15 - Water vasthouden en benutten Hemriklkerscharren, Hemrik Nee
7 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 3 - 3.16 - Water vasthouden en benutten Delleburen/Dellebuursterheide te Nijerberkoop Nee
8 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 3 - 3.35 - Waterbergen (capaciteitsvergroting) Johannahoeve Bakkeveen Nee
9 030002 Provincie Friesland PF-2024/273510 3 - 3.36 - Waterbergen (capaciteitsvergroting), verduurzaming watersysteem it Joo en de Geeuw, Oudega Nee
15
IenW E87B Tijdelijke regeling stimuleren maatregelen tweede fase Deltaprogramma zoetwater (SiSa tussen medeoverheden) Hieronder per regel één provincie of waterschap (code) uit (jaar T) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen Beschikkingsnaam/nummer Totale besteding (jaar T) Cumulatieve totale besteding (t/m jaar T) Totale eigen bijdrage en bijdrage van derden (jaar T) Cumulatieve eigen bijdrage en bijdrage van derden (t/m jaar T)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: E87B/01 Indicator: E87B/02 Indicator: E87B/03 Indicator: E87B/04 Indicator: E87B/05 Indicator: E87B/06
1 030003 Provincie Drenthe 202300745-01099923 € 4.380 € 10.759 € 3.285 € 8.069
2
10
Kopie beschikkingsnaam/nummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E87B/07 Indicator: E87B/08
1 202300745-01099923 Nee
2
10
IenW E107 Subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer Beschikkingsnummer Totale bestedingen (t/m jaar T-1) Totale besteding (jaar T) Cumulatieve totale besteding (t/m jaar T) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard van controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E107/01 Indicator: E107/02 Indicator: E107/03 Indicator: E107/04 Indicator: E107/05
1 5000006675 € 105.280 € 169.607 € 274.887 Nee
2
3
VRO J75B Regiodeals 3e tranche Hieronder per regel één code selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen Kenmerk/ beschikkingsnummer Betreft pijler Besteding per pijler (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Cofinanciering per pijler (jaar T)
Een pijler per regel
SiSa tussen medeoverheden
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R
Indicator: J75B/01 Indicator: J75B/02 Indicator: J75B/03 Indicator: J75B/04 Indicator: J75B/05
1 060086 Gemeente Opsterland DGNVLG/20208478 Pijler 1: Vitale kernen € 0 € 0
2 060086 Gemeente Opsterland DGNVLG/20208478 Pijler 2: Veerkrachtig landschap € 215.813 € 215.813
100
Hieronder verschijnt de code conform de keuzes gemaakt bij indicator J75B/01 Totale cumulatieve besteding per pijler (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Totale cumulatieve cofinanciering per pijler (t/m jaar T) Toelichting
In de kolommen hiernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: J75B/06 Indicator: J75B/07 Indicator: J75B/08 Indicator: J75B/09
1 060086 Gemeente Opsterland € 0 € 0
2 060086 Gemeente Opsterland € 944.818 € 941.994
100
Totale cumulatieve uitvoeringskosten (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Totale compensabele BTW (t/m jaar T) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: J75B/10 Indicator: J75B/11 Indicator: J75B/12
€ 0 € 0 Nee
FRL FRL14C Verzamelregeling SiSa tussen medeoverheden - provinciale middelen Fryslan Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Welke regeling betreft het Totale besteding in jaar T Correctie t.o.v. jaar T-1 van verantwoorde totale besteding Cumulatieve totale besteding tot en met jaar T Toelichting
De besteding in jaar T ten laste van zowel provinciale middelen als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Hier eventueel opmerkingen of toelichtingen
SiSa tussen medeoverheden - provinciale middelen Fryslan
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: FRL14C/01 Indicator: FRL14C/02 Indicator: FRL14C/03 Indicator: FRL14C/04 Indicator: FRL14C/05 Indicator: FRL14C/06
1 PF-2023/265241 Waterconservering Zandgronden € 4.380 € 0 € 10.759
2
100
Kopie beschikkingsnummer De besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Correctie t.o.v. jaar T-1 van besteding ten laste van alleen provinciale middelen Cumulatieve besteding tot en met jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Eindverantwoording (Ja/Nee)
Alleen de besteding in jaar T ten laste van alleen provinciale middelen Als de correctie een vermeerdering is, gaat het om nog niet verantwoorde besteding ten laste van alleen provinciale middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie ten laste van alleen provinciale middelen Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit, dat hiervoor alle besteding is afgerond en u er de komende jaren geen besteding meer voor wilt verantwoorden
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: FRL14C/07 Indicator: FRL14C/08 Indicator: FRL14C/09 Indicator: FRL14C/10 Indicator: FRL14C/11
1 PF-2023/265241 € 1.493 € 0 € 3.668 Nee
2
100
GRO GRO6C Regio Deal Natuur Inclusieve Landouw Noord Nederland Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie Gebiedsnaam Totale besteding in jaar T Cumulatieve totale besteding tot en met jaar T Eindverantwoording (Ja/Nee) Toelichting
De besteding in jaar T ten laste van zowel provinciale middelen als overige middelen Tussentijds afstemmen van juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie ten laste van zowel provinciale als overige middelen Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit, dat hiervoor alle besteding is afgerond en u er de komende jaren geen besteding meer voor wilt verantwoorden Hier eventueel opmerkingen of toelichtingen
SiSa tussen medeoverheden - provinciale middelen Drenthe
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: GRO6C/01 Indicator: GRO6C/02 Indicator: GRO6C/03 Indicator: GRO6C/04 Indicator: GRO6C/05 Indicator: GRO6C/06
1 2024-103732 Regio Deal Natuurinclusieve Landbouw Noord-Nederland € 19.372 € 19.372 Nee
2
100

Definities beleidsproducten

Terug naar navigatie - Definities
Beleidsveld Beleidsproduct Toelichting op beleidsproduct
Strategisch beleid Eigen plannen Formuleren en vastleggen van het strategisch beleid van het waterschap voor zowel de reglementaire beheerstaken (waterkeringszorg, watersysteembeheer, zuiveringsbeheer, wegenbeheer en/of vaarwegenbeheer) als de wijze waarop op (dreigende) calamiteiten wordt gereageerd.
Plannen van derden De activiteiten van het waterschap gericht op het toetsen van, reageren op en beïnvloeden van de beleids(vormende) en ruimtelijke plannen van derden.
Waterkeringen Beheersinstrumenten waterkeringen Het opzetten, actueel houden en periodiek controleren van de beheersinstrumenten (legger, beheersregister, toetsing), teneinde de staat van de waterkeringen zichtbaar te maken.
Aanleg en onderhoud waterkeringen Het aanleggen en het in stand houden van het waterkerend vermogen van de waterkeringen die in beheer zijn bij het waterschap. Als een waterschap de kosten van de bijdrage aan het HWBP op dit product verantwoordt, dan moeten deze kosten worden meegenomen.
Dijkbewaking en calamiteitenbestrijding Het plan- en doelmatig bewaken van de waterkeringen in bedreigende situaties en het (doen of laten) treffen van maatregelen om de waterkerende functie te waarborgen alsmede het beperken van de gevolgen van calamiteiten.
Watersysteem Beheersinstrumenten watersystemen Het voorbereiden, op- en vaststellen alsmede onderhouden van instrumenten die het beheer van watersystemen ondersteunen
Aanleg, verbetering en onderhoud watersystemen Aanleg, verwerving en onderhoud van waterlopen en kunstwerken voor de passieve waterbeheersing inclusief alle kwaliteitsmaatregelen in oppervlaktewater en voorzieningen verwante belangen die daarin worden getroffen.
Baggeren waterlopen/saneren waterbodems Verwijderen van bagger- en saneringsspecie uit watersystemen en indien noodzakelijk dit milieuhygiënisch passend verwerken.
Beheer hoeveelheid water Het door middel van regulerende kunstwerken invloed uitoefenen op de hoeveelheid water, het oppervlaktewaterpeil en de waterkwaliteit in het watersysteem.
Calamiteitenbestrijding watersystemen Bestrijding van afwijkingen van de gewenste hoeveelheid water dan wel de kwaliteit of ecologische toestand daarvan voorzover dat niet onder de normale bedrijfsvoering valt.
Monitoring watersystemen Het verzamelen, bewerken, verwerken, toetsen, analyseren en rapporteren van meetgegevens voor zowel het waterkwantiteits- als het waterkwaliteitsbeheer (met uitzondering van gegevens over de waterbodems).
Waterzuivering Getransporteerd afvalwater Het door het bouwen, verwerven, beheren, onderhouden en bedienen van transportgemalen en -leidingen mogelijk maken dat afvalwater wordt getransporteerd.
Gezuiverd afvalwater Het door het realiseren, overnemen, beheren, onderhouden en exploiteren van rioolwaterzuiveringsinstallaties en IBA-inrichtingen zorgen dat het aangeboden afvalwater wordt gezuiverd.
Verwerkt slib Het door het realiseren, beheren, onderhouden en exploiteren van slibverwerkingsinstallaties zorgen dat het zuiveringsslib en de andere restproducten van een rwzi of iba die voor een eindbestemming worden aangeboden tot een eindproduct worden verwerkt.
Afvalwaterbehandeling door derden Het laten verwerken van afvalwater uit het eigen beheersgebied door andere beheerders van rioolwaterzuiveringsinstallaties.
Vaarwegen en havens Beheersinstrumenten vaarwegen en havens Het opzetten, actueel houden en periodiek controleren van de beheersinstrumenten (legger en beheerregister), teneinde de staat van de vaarwegen en havens zichtbaar te maken.
Aanleg en onderhoud vaarwegen en havens Het op basis van het beheersplan vaarwegen aanleggen, verwerven, verbeteren en onderhouden van vaarwegvoorzieningen.
Verkeersregeling en -veiligheid vaarwegen en havens Alle activiteiten die een waterschap uitvoert als nautisch beheerder belast met het regelen van het scheepvaartverkeer op basis van de Scheepvaartverkeerswet.
VTH Beheer keurkwartet en VTH-beleid Voorbereiding, op- en vaststelling alsmede het onderhoud van de Keurverordening, de beleidsregels, de algemene regels en de richtlijnen voor de legger van het waterschap waarbij de ge- en verbodsbepalingen ten aanzien van beheer, onderhoud en gebruik van water en de waterstaatskundige infrastructuur door derden worden geregeld. Eén en ander gebeurt als bevoegd gezag op basis van de Waterwet en de Waterschapswet en daaruit voortvloeiende of daarmee samenhangende regelgeving Tevens het beheer van het wettelijk verplichte T&H-beleid en (toekomstig) V-beleid (Wet VTH-criteria).
Vergunningen en meldingen Het als bevoegd gezag verlenen van vergunningen en het afhandelen van meldingen op basis van de Waterwet- en –daarmee samenhangende regelgeving (zoals de keur).
Adviezen vergunningen Adviezen die waterschappen verstrekken aan andere bevoegde gezagen in relatie tot de Waterwet- en daarmee samenhangende wet- en regelgeving, waartoe ook de Wabo behoort.
Toezicht De werkzaamheden die door of namens het waterschap – meestal als bevoegd gezag, maar bv. in het kader van de Wabo of samenloop als niet-bevoegd gezag – worden verricht om na te gaan of voorschriften van de waterschapsverordening en omgevingswet en daarmee samenhangende regelgeving worden nageleefd. Toezicht op de naleving ziet aldus op programmatische controle, is preventief en gaat gewoonlijk aan handhaving c.q. het toepassen van sancties vooraf.
Handhaving Alle acties van het waterschap als bevoegd gezag die gericht zijn op het ongedaan maken van en/of het toekomstig voorkomen van een toestand die in strijd is met de wettelijke voorschriften.
Regulering lozingen Aanvullende, niet direct bij andere beleidsproducten onder te brengen maatregelen waarmee gezorgd wordt voor het beheersen van lozingen op de bij het waterschap in beheer zijnde zuiveringstechnische werken en oppervlaktewateren.
belastingheffing Belastingheffing Opstellen en actueel houden van wet- en regelgeving , het opleggen van aanslagen en het afhandelen van verzoek-, bezwaar- en beroepsprocedures op het gebied van belastingenaanslagen.
Invordering Betalingsverwerking, kwijtschelding en (dwang)invorderingsmaatregelen op het gebied van waterschapsbelastingen.
bestuur Bestuur Alle activiteiten die gericht zijn op het besturen van het waterschap, waaronder de ambtelijke voorbereiding van bestuursvergaderingen.
communicatie Externe communicatie De centrale en extern gerichte voorlichtende activiteiten van het waterschap.
Dekkingsmiddelen en saldo Dekkingsmiddelen en saldo De dekkingsmiddelen bestaan uit de belastingopbrengsten vermindert met de kwijtscheldingen en oninbare vorderingen. Tevens worden de overige dividenden en overige algemene opbrengsten (bijvoorbeeld grondverkopen) aan dit beleidsproduct toegerekend.

Lijst met afkortingen

Terug naar navigatie - inleiding
Afkorting Betekenis
BAW Bestuursakkoord water
BIO Baseline Informatiebeveiliging Overheid
BOvi Blauwe Omgevingsvisie
BRO Basisregistratie ondergrond
CIV Centrum Innovatief Vakmanschap
CIV Water Centrum voor Innovatief Vakmanschap Water
Commissie DSF Commissie Dyken, Stêd en Finânsjes
CSIR Cyber Security Implementatie Richtlijn
CSRD Corporate Sustainability Reporting Directive
DOP Opgelost organisch gebonden fosfor
DSO digitaal stelsel omgevingswet
FBWK Fries bestuursakkoord Water en Klimaat
Fido Financiering decentrale overheden
FPLG Fries Programma Landelijk Gebied
Fumo Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing
GIS Geografisch informatiesysteem
GLB Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
GWAWO Gemeentelijk Ambtelijk Water Overleg
GWW Grond-, weg- en waterbouw
ha Hectare
HWBP HoogWaterBeschermingsProgramma
hWh het Waterschapshuis
IBA Individuele behandeling afvalwater
ILT Inspectie Leefomgeving en Transport
IWR Integrale Waterrapportage
KLM Koehool - Lauwersmeer
km Kilometer
KRW Kaderrichtlijn water
LIMS Laboratorium Informatie Management Systeem
NBK Noordelijk Belastingkantoor
NOVEX Nationale Omgevingsvisie Extra
NPLG Nationaal Programma Landelijk Gebied
NVZ Natuurvriendelijke zone
OAS-studies Optimalisatiestudies van het afvalwatersysteem
OSW Overdracht Stedelijk Water
OVEF Openbare verlichting & Energie Fryslân
PBOW Provinciaal Bestuurlijk Overleg Water
RBO Regionaal Bestuurlijk Overleg
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
RVO Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
RWK Regionale waterkering
RWP Regionaal Waterprogramma
SDG Sustainable Development Goals
SGBP sstroomgebiedbeheerplannen
SNB Slibverwerking Noord-Brabant
SNN Samenwerkingsverband Noord-Nederland
SOC Security Operations Center
SOI Slibontwateringsinstallatie
Stowa Stichting toegepast onderzoek waterbeheer
TEA Thermische Energie uit Afvalwater
TEO Thermische Energie uit Oppervlaktewater
UvW Unie van Waterschappen
V&K Vitale en kwetsbare functies
VFG Vereniging van Friese Gemeenten
VKA Voorkeursalternatief
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VVzB Vereniging van zuiveringsbeheerders
VWS Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
WABOS water- en bodemsturend
WAC Waterapplicatiecentrum
WBP Waterbeheerprogramma
WILMA model De WILMA staat voor Waterschap Informatie & Logisch Model Architectuur en is de ‘referentiearchitectuur van de waterschappen’.
WON Vereniging voor Waterketenonderzoek Noord Nederland
Woo Wet open overheid
ZZS Zeer zorgwekkende stoffen