Opgave Waterveiligheid

Portefeuillehouder(s): Frank Jorna
Organisatie: Opgave Waterveiligheid

Beleidsproducten

Terug naar navigatie - Beleidsproducten
  • Aanleg en onderhoud waterkeringen
  • Beheerinstrumenten waterkeringen
  • Dijkbewaking en calamiteitenbestrijding
  • Eigen plannen
  • Ondersteunende beheerproducten

Waar zijn we van

Terug naar navigatie - Waar zijn we van

Zorgen dat dijken, duinen en sluizen langs de Noordzee, de Waddenzee en het IJsselmeer ons nu én in de toekomst beschermen tegen overstromingen. Dat is door de recente klimaatscenario's meer dan relevant. Daarnaast beschermen we ook gebieden, steden en polders beter tegen wateroverlast door keringen in onze boezem op orde te brengen en te houden. Ook hier zijn klimaateffecten als perioden van droogte en extreme neerslag relevant.

We beheren, inspecteren en onderhouden onze keringen in een jaarlijks terugkerende cyclus. Dat is onderdeel van de wettelijke zorgplicht. Daar waar onze dijken en keringen structureel niet voldoen aan de veiligheidseisen, versterken we deze.

Onze zeedijken – onze primaire keringen – maken onderdeel uit van het landelijke systeem en hebben een horizon van 2050.  De oevers, kaden en regionale keringen in onze boezem moeten - als onderdeel van provinciale afspraken - voor 2027 op orde zijn. 

We kijken hierbij altijd integraal naar onze dijken en keringen. Dat betreft landschap, flora en fauna, de economische belangen van onder meer landbouw en de leefbaarheid. Onze dijken en duinen hebben ook een publieke gebruiksfunctie. Dat betekent dat we naast het bewaken van de technische waterkerende functie, soms ook moeten meedenken met maatschappelijke initiatieven. 

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

De minister en de gezamenlijke waterschappen hebben afgesproken elk hun deel te blijven bijdragen aan de uitvoering van het HWBP. Zie hiervoor de brief van 15 januari(1) van de Minister aan de Tweede Kamer.

In de zomer van 2024 heeft tussen Holwerd en Ternaard een berging van een vliegtuigwrak uit de Tweede Wereldoorlog plaatsgevonden. Dit wrak lag onder onze primaire kering, waardoor deze tijdelijk verwijderd moest worden. Vanuit de opgave Waterveiligheid heeft een grote inspanning plaatsgevonden in het adviseren en ondersteunen van de vergunningverlening  en toezicht van deze complexe operatie. Wij werken graag mee aan dit soort maatschappelijke initiatieven met grote impact. Dankzij deze inspanning is het mogelijk geweest om deze operatie door te laten gaan en het op een veilige manier uit te voeren. Aan het begin van het stormseizoen is het project afgerond en is de kering veilig hersteld. Deze inzet heeft voor beperkte vertraging gezorgd binnen andere projecten. De kosten zijn zoveel mogelijk in de leges verwerkt.

De ambtelijke organisatie heeft samen met het algemeen bestuur een agenda voor de dijkversterkingen opgesteld. Zo wordt het bestuur goed betrokken bij het ontwerpproces (AB van 8 juli). Daar zijn de vruchten de afgelopen periode al van geplukt door bijvoorbeeld de soepele besluitvorming ten aanzien van het realisatiekrediet voor Koehool - Zwarte Haan. De intensievere samenwerking (mee weten en soms meebeslissen) helpt om het ingewikkelde proces en de belangrijke projectresultaten goed te doen.

En tot slot wordt ons risicoprofiel voor de waterveiligheid kleiner. Door de genomen maatregelen raken we beter in control.  Doordat we blijvend willen verbeteren voeren we een review uit naar de kwaliteit van onze manier van werken. Dit hebben we ook afgesproken bij de Herziening van de Projectbegroting voor de dijkversterking van Koehool - Lauwersmeer (AB 8 juli 2024). 

voetnoot (1)    Kamerbrief over resultaten evaluatie Waterwet, subsidieregeling HWBP en herijking HWBP | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Beheer en onderhoud: Zorgplicht op orde

Terug naar navigatie - Beheer en onderhoud: Zorgplicht op orde

We hebben de wettelijke plicht om goed voor onze keringen te zorgen. Dat moeten we systematisch en navolgbaar doen. Dat willen we zelf, en worden hierop getoetst door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Rijk voor de primaire keringen en door de provincies Fryslân en Groningen voor de regionale keringen. 
Het stormseizoen is de periode waarin hoogwater kan voorkomen en is vastgesteld tussen 1 oktober en 1 april. Het is van belang dat we klaar zijn voor hoog water. 

Overdracht van eigendom en areaal 
Binnen Nederland wordt gezocht naar een optimale verdeling van watertaken. Zo is in het bestuursakkoord Water uit 2011 afgesproken dat primaire keringen in beheer komen bij die partij die het achterliggende gebied beschermd. Voor ons waterschap gaat het om de overdracht van de kering (dijk en duin) op Vlieland, de zandige kering Terschelling en de duinwaterkering Ameland van Rijkswaterstaat aan ons. 

In Fryslân zijn afspraken gemaakt over het beheer van oevers in vaarwegen (nautisch perspectief). Vanuit het lopende proces toedeling oevers vaarwegen dat eind 2023 wordt afgerond, worden wij expliciet beheerder van een areaal oeverconstructies langs vaarwegen en kanalen met een vaarwegfunctie. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Beoordeling waterveiligheid van onze dijken en keringen uitgevoerd

Terug naar navigatie - Beoordeling waterveiligheid van onze dijken en keringen uitgevoerd

We willen op de hoogte zijn van de conditie waarin onze dijken en keringen verkeren. De Omgevingswet vereist van ons dat we continu inzicht in de overstromingsrisico's van de primaire waterkeringen hebben. Als beheerder beoordelen we daarom of onze primaire waterkeringen voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. Elke 12 jaar moeten we een beoordeling uit hebben gevoerd. We houden rekening met de klimaatmodellen die het Rijk/KNMI maken. In 2023 is de tweede beoordelingscyclus gestart, die loopt tot 2035.  

Daarnaast verplicht de provinciale waterverordening om elke zes jaar een beoordeling uit te voeren van hoogte en stabiliteit van de regionale keringen. De huidige beoordelingsronde is in 2020 gestart. Het onderdeel hoogtetoets hebben we in 2023 afgerond. De stabiliteitstoets en veiligheidsrapportage van de derde beoordelingsronde zijn eind 2023 klaar.  

Wat hebben we daar voor gedaan?

Versterken primaire keringen via het Hoogwaterbeschermingsprogramma

Terug naar navigatie - Versterken primaire keringen via het Hoogwaterbeschermingsprogramma

In 2050 moeten alle primaire waterkeringen in heel Nederland voldoen aan de nieuwe veiligheidsnormen. Om dit te bereiken werken alle waterschappen en Rijkswaterstaat samen in het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). In heel Nederland gaat het om 1.500 kilometer aan dijken en 500 sluizen en gemalen. Voor ons waterschap gaat het om 181,5 kilometer dijk.  

Programma dijkversterking Wetterskip Fryslân  
In lijn met onze eigen ambities en die van het HWBP organiseren wij onze dijkversterkingen programmatisch, integraal en gebiedsgericht. In nauwe samenwerking met onze gebiedspartners en zoveel mogelijk optredend als één overheid, werken we aan het verenigen van meerdere opgaven zoals de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW) en het Fries Plan Landelijk Gebied (FPLG). En we werken mee aan innovaties die ons helpen zaken slimmer en doelmatiger uit te voeren. We werken gedegen en gedragen ontwerpen uit, waarbij opgaven en initiatieven in het gebied waar mogelijk worden meegenomen. 

We maken ons hierbij hard voor: 

  • een beheerste en zakelijke aanpak om zo risico’s te verkleinen  
  • het versterken van de samenwerking met onze partners en het samen optrekken om meerdere maatschappelijke opgaven te realiseren 
  • het aanboren van aanvullende, externe financieringsbronnen 
  • relevante innovaties, creatieve en ook duurzame en circulaire oplossingen 

Innoveren 
Voor de lange termijn (honderd jaar vooruit) is het belangrijk dat we ons voorbereiden op het verder stijgen van de zeespiegel. De ruimtelijke impact hiervan op onze kust en ons ruimtelijke landschap moeten we onderzoeken. In technische zin zijn er ook innovaties die we mogelijk kunnen gebruiken om slimmer en doelmatiger te werken. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Herstelprogramma regionale keringen

Terug naar navigatie - Herstelprogramma regionale keringen

Met het herstelprogramma regionale waterkeringen zorgen we dat deze voldoen aan de door de provincie gestelde norm. We hebben met de provincies Groningen en Fryslân afgesproken om tot 2027 in totaal 1.300 kilometer aan regionale keringen te verbeteren. Het huidige herstelprogramma is gebaseerd op de in 2014 en 2016 uitgevoerde tweede beoordeling van hoogte en stabiliteit. Op verschillende locaties zijn verbeteringen nodig. In totaal gaat het nog om circa 128 kilometer per 1 januari 2024. Bij de uitvoering van deze projecten bieden we waar mogelijk ruimte voor andere maatschappelijke voorzieningen (zoals natuur en recreatie). 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de netto lasten voor de opgave Waterveiligheid opgenomen. Deze netto lasten zijn per beleidsproduct ingedeeld, zoals deze in de landelijke standaard indeling voor waterschappen is voorgeschreven. 

bedragen x € 1.000
Opgave Jaarrekening 2024 Actuele begroting 2024 Oorspronkelijke begroting 2024 Verschil actuele begroting - jaarrekening
Aanleg en onderhoud waterkeringen -25.282 -25.987 -28.363 706
Beheersinstrumenten waterkeringen -1.121 -1.011 -2.649 -110
Dijkbewaking en calamiteitenbestrijding -30 -31 -87 1
Eigen plannen -185 -189 -316 4
Netto resultaat opgave -26.618 -27.219 -31.415 601
* Centralisatie van overhead 0 940 0 -940
Totaal resultaat opgave -26.618 -26.279 -31.415 -339
* In december 2024 heeft het algemeen bestuur een budgetwijziging vastgesteld in relatie tot centralisatie van overhead binnen Bedrijfsvoering.

Toelichting op Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting op Wat heeft het gekost?

Het netto resultaat van de opgave bedraagt € 601.000 positief.  

Binnen het beleidsproduct aanleg en onderhoud waterkeringen is een voordeel van € 706.000 ontstaan doordat opleveringen van investeringsprojecten in de regionale waterkeringen zijn vertraagd. Dit komt door enerzijds het slechte weer en anderzijds omdat we in het lopende herstelprogramma proberen werk-met-werk te maken. In samenwerking met bijvoorbeeld andere overheden die ook in het gebied aan de slag gaan, worden werkzaamheden op elkaar afgestemd. Zo is er kans om kosteneffectief meer werk uit te voeren en we beperken de overlast in de omgeving. De geplande oplevering voor 1 juli is daarmee deels niet gehaald en zorgt voor onderuitputting op de kapitaallasten.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In onderstaande tabel zijn in de kolom Begroot krediet 2024 de verwachtte investeringskredieten voor 2024 weergegeven. Deze investeringen zullen in de toekomst tot kapitaallasten (afschrijving en rente) gaan leiden in de exploitatie. De kolom Verstrekkingen 2024 geeft de daadwerkelijke verstrekkingen weer.
Het verschil tussen Bruto en Netto kan verklaard worden door bijdragen van derden die wij ontvangen voor de projecten die wij uitvoeren, denk hierbij aan subsidies, bijdragen van derden of co-financiering. 

bedragen x € 1.000
Opgave Waterveiligheid Begroot krediet 2024 Verstrekkingen 2024 Verschil
Bruto Netto Bruto Netto Bruto Netto
Groot onderhoud Primaire Keringen 315 315 315 315 0 0
HWBP - Activeerbare bijdrage landelijk programma 2024 5.700 5.700 6.100 6.100 -400 -400
HWBP Dijkverbetering Zurich-Koehool 3.000 300 710 70 2.290 230
HWBP KCW Innovatie 1.400 0 1.400 0 0 0
HWBP KLM 25.000 2.500 0 0 25.000 2.500
Investeringsruimte afkomstig uit VP II 950 950 950 950 0 0
Restantkrediet Primaire Keringen 2023 0 0 2.128 2.128 -2.128 -2.128
Verbeterwerken regionale keringen 8.299 8.299 9.204 8.299 -905 0
Eindtotaal 44.664 18.064 20.807 17.862 23.857 202

Toelichting op Investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op Investeringen

De geringe afwijking binnen opgave Waterveiligheid bedraagt voor de primaire en regionale keringen € 202.000. Deze wordt in 2025 toegevoegd aan het restantkrediet 2024 primaire keringen.

Kredietreserve HWBP

Terug naar navigatie - Kredietreserve HWBP

In de algemeen bestuur vergadering van 21 december 2021 is besloten een kredietreserve HWBP te vormen. Deze wordt gevoed met restantkrediet bedragen die op basis van de eindewerk-inschatting van HWBP-projecten kunnen vrijvallen. Na goedkeuring van het algemeen bestuur kan (een deel) van de kredietreserve HWBP ingezet worden voor een HWBP-investering, zonder dat dit leidt tot een toename van kapitaalslasten in de meerjaren exploitatiebegroting. Het vormen van deze kredietreserve is een beheersmaatregel om het financiële risico voor de projecten af te dekken, en past ook binnen de afspraken die landelijk in het HWBP zijn gemaakt. Conform het besluit wordt het algemeen bestuur middels de reguliere voortgangsrapportage over het verloop van de kredietreserve HWBP geïnformeerd.

Project Fase Datum besluit algemeen bestuur Bedrag
Koehool- Lauwersmeer Verkenning 21-12-2021 950.000
Dijk- en duinversterking Schiermonnikoog Voorverkenning 21-12-2021 1.500.000
Koehool-Lauwersmeer Planfase 21-12-2021 -535.000
Dijk-en Duinversterking Schiermonnikoog Verkenning 21-12-2021 -490.000
Lauwersmeerdijk Realisatie 31-5-2022 160.000
Innovatie continuering monitoring asfalt Innovatie 20-2-2023 -9.000
Innovatie Kwelder en voorland Innovatie 23-5-2023 -60.000
Koehool-Lauwersmeer Planfase 17-10-2023 -1.000.000
Dijk-en Duinversterking Schiermonnikoog Verkenning 17-10-2023 -400.000
Dijk-en Duinversterking Schiermonnikoog Verkenning 15-10-2024 400.000
Saldo kredietreserve ultimo 2024 516.000