Opgave Strategie en omgeving

Portefeuillehouder(s): Luzette Kroon, Cees Pieter van Burgsteden, Monique Plantinga, Remco van Maurik, Gerben de Boer en Frank Jorna
Organisatie: Opgave Strategie en omgeving

Waar zijn we van

Terug naar navigatie - Waar zijn we van

De opgave Strategie en Omgeving wil bestuur en organisatie goed voorbereiden op de maatschappelijke ontwikkelingen die op ons afkomen en die van betekenis zijn voor het waterschapswerk, nu en in de toekomst. Klimaatverandering, het vorm geven aan een meer gebiedsgerichte aanpak, participatie, digitale ontwikkeling, het zijn een paar voorbeelden die voor het inrichten van ons werk van groot belang zijn. Door stil te staan bij de vraag wat mogelijk over enkele jaren de agenda bepaalt, kunnen we ons tijdig én beter voorbereiden op de voor ons relevante ontwikkelingen. 

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Ten opzichte van de begroting heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan, die impact hebben gehad op ons werk in 2024.

FPLG
Minister Wiersma heeft op 4 september 2024 laten weten niet door te willen gaan met het Nationaal Programma Landelijke Gebied (NPLG). In november heeft zij daarna in brieven aangegeven hoe zij Ruimte voor Landbouw en Natuur (RLN) ziet als opvolger van de landelijke, gebiedsgerichte aanpak. Duidelijk is geworden dat op Rijksniveau niet langer integraal wordt aangestuurd. Het is onduidelijk hoe doelen voor water, natuur en landbouw in het landelijk gebied kunnen worden gerealiseerd. Eerder was al bekend geworden dat het Transitiefonds, en dus de financiering voor de transitie in het landelijk gebied, is geschrapt. 

De eerste tranche van het maatregelpakket FPLG was al goedgekeurd, waardoor circa € 180 miljoen naar Fryslân komt. Dit geld is vooral bedoeld voor lopende programma's zoals onder andere het veenweideprogramma.  

Rekening houden met water en bodem
De minister van I&W heeft in oktober 2024 een brief gestuurd over de rol van water en bodem in de ruimtelijke ordening. Dit is een vervolg op de Kamerbrief ‘Water en bodem sturend in de ruimtelijk inrichting’ (WaBoS) door de toenmalige minister van I&W in oktober 2022. De belangrijkste wijziging ten opzichte de WaBoS-brief uit 2022, is dat het woord ‘sturend’ uit ‘water en bodem sturend’ is vervangen door ‘rekening houden met water en bodem’. De uitgangspunten en de gedachte achter het rekening houden met het water- en bodemsysteem in de ruimtelijk inrichting zijn echter in principe onveranderd.  Wetterskip heeft de structurerende keuzes uit de WaBoS-brief vertaald in de Blauwe Omgevingsvisie/FK2050+.

Wet voor Versterking participatie op decentraal niveau
In juni 2024 is een wetsvoorstel goedgekeurd voor meer participatie bij waterschappen. Nieuw ten opzichte van de huidige situatie is dat het verplicht is om inwoners te betrekken bij de voorbereiding, de uitvoering en  de evaluatie van beleid en plannen van het waterschap. In het participatiebeleid en de participatieverordening, die in 2023 zijn vastgesteld, was al rekening gehouden met deze aanstaande wijziging. Het beleid en de verordening hoeven wat betreft deze wetswijziging dan ook niet te worden aangepast. Wel moeten we nu verplicht aangeven op welke wijze we invulling geven aan het uitdaagrecht. 

Netcongestie
Eind juni 2024 bleek dat Liander het Friese elektriciteitsnetwerk later gaat uitbreiden dan gepland. De afronding van het project NuLelie stond gepland voor 2025/2026, maar netbeheerder Liander is genoodzaakt de opleverdata te verschuiven. Dit betekent dat we langer te maken krijgen met netcongestie. In de Energievisie die in het begin van 2025 klaar is, zullen we deze ontwikkeling meenemen en vaststellen hoe we een betrouwbare, betaalbare en duurzamere energievoorziening kunnen bewerkstelligen.

Gebiedsgericht werken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Werken als één overheid

Terug naar navigatie - Werken als één overheid

Ons waterschap is van en voor de samenleving. Ons werk begint bij wat nodig is voor die samenleving. We gebruiken onze kennis en de informatie over het watersysteem om praktische oplossingen te vinden, samen met de betrokkenen in een gebied. Daarbij letten we ook op wat voor de toekomst verstandig is. Ons werk kan niet los worden gezien van een breed maatschappelijk bewustzijn over hoe we met onze omgeving omgaan. Opgaven moeten ook steeds meer in samenhang en integraler worden opgepakt. We werken in de gebieden daarom nauw samen met provincie en gemeenten, als één overheid. Het participeren in verschillende regiodeals en het samen uitvoering geven aan het uitvoeringsprogramma Friese IJsselmeerkust zijn hiervan voorbeelden. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

De zorg voor de leefomgeving is een collectieve verantwoordelijkheid. Samenwerking tussen overheden en participatie met inwoners en bedrijven in een gebiedsgerichte aanpak zijn daarom essentieel.  Zoals we dat bijvoorbeeld doen bij het NPLG en het herijken van het waterbeheerplan.  Door de omgeving bij ons werk te betrekken, krijgen we tijdig de onderlinge belangen, meningen en creativiteit in beeld. Dit maakt de kwaliteit van ons werk beter en vergroot het draagvlak voor de maatregelen die we nemen. Daarnaast willen we maximaal aansluiten bij de initiatieven die er binnen een gebied zijn en zoeken naar kansen voor samenwerking.  

Wat hebben we daar voor gedaan?

Jongerenraad

Terug naar navigatie - Jongerenraad

In 2023 is de jongerenraad ingesteld om jongeren mee te laten denken over beleid en besluiten. Zo zorgen we ervoor dat het belang van komende generaties doorklinkt in wat we als waterschap vandaag doen. Jongeren zijn vaak onbevangen, hebben een heel andere kijk op de wereld en kunnen dat op een prikkelende en verfrissende manier verwoorden. Hun inbreng vergroot de kwaliteit van ons werk.  

Wat hebben we daar voor gedaan?

Innovatie en lobby

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Innovatie

Terug naar navigatie - Innovatie

Innovatie is een noodzakelijk onderdeel van ons waterschapswerk. Vanuit onze rol als waterautoriteit maken we verbinding met onderwijsinstellingen, bedrijfsleven en de maatschappij om met nieuwe kennis en inzichten de klimaatopgaven aan te kunnen. Zo werken we samen met Wetsus en Centre of Expertise Water Technology (CEW). Ook innoveren we gezamenlijk met andere waterschappen zoals in het Waterschapshuis en bij STOWA.

We ontwikkelen het innovatieprogramma verder langs vier met elkaar verbonden lijnen: sociaal, digitaal, technisch en proces. Het programma digitale transformatie gebruiken we daarbij als voorbeeld. We zorgen voor meer regie in ons innovatieprogramma en brengen er meer focus in aan. We vergroten de zichtbaarheid door te laten zien aan welke  innovaties we werken. 

We willen bereiken dat innovatie binnen ons werk de ruimte biedt die iedere afzonderlijke medewerker ervaart om zaken beter slimmer of anders te doen. In het innovatieprogramma leggen we verbindingen tussen verschillende opgaves zodat mogelijk verschillende innovaties elkaar kunnen versterken. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Educatie

Terug naar navigatie - Educatie

We kiezen voor de samenwerking met onderwijs, overheid, bedrijfsleven en inwoner.  Het is positief voor de toekomstige arbeidsmarkt, we worden zichtbaarder en het is ook een goede manier om onze dilemma's in het waterbeheer te delen. Naast stages bieden we educatieve excursies aan bij onze locaties. Daarnaast werken we samen met andere waterschappen aan het ontwikkelen van educatiemateriaal voor het onderwijs. Binnen onze eigen organisatie werken we samen met andere projecten om inwoners te bereiken met educatieve doelen. Door een verdere professionalisering van de educatiefunctie kunnen we nog gerichter onze functie richting het onderwijs vervullen. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Lobby

Terug naar navigatie - Lobby

Onze lobby richting Den Haag en Brussel is een belangrijk onderdeel van het financieel beleid. We zetten in op cofinanciering van onze projecten en zoeken daarin samenwerking met de provincie en de Unie van Waterschappen. We hebben de komende jaren te maken met grote en complexe opgaven, alleen al vanuit de Rijksbrief Water en bodem sturend. Die opgaven gaan over méér dan water alleen en overstijgen vaak ook de financieringskracht van afzonderlijke waterschappen. Via de lobby koppelen we bestaande Europese en landelijke budgetten aan deze grote opgaven en zetten we ook in op het beschikbaar komen van nieuwe middelen. We gaan er van uit dat onze inzet zichzelf terugbetaalt. Binnen de Unie van Waterschappen nemen we ook onze verantwoordelijkheid in het trekken van een aantal onderzoeks- en lobbydossiers.  

Wat hebben we daar voor gedaan?

Internationale samenwerking

Terug naar navigatie - Internationale samenwerking

Het programma Blue Deal heeft één duidelijk doel: in 2030 20 miljoen mensen wereldwijd aan schoon, voldoende en veilig water helpen. De waterschappen, onder de naam Dutch Water Authorities, stellen zich daarbij op als een partner die helpt bij het zoeken naar oplossingen. We leren over en weer, waardoor ook de Nederlandse waterbeheerders hun werk kunnen blijven verbeteren. Wetterskip Fryslân levert een bijdrage aan het internationale samenwerkingsprogramma Blue Deal Mozambique. Het programma ondersteunt de drie Mozambikaanse waterschappen om hun taken op het gebied van planning en administratie, waterveiligheid, watervoorziening en waterkwaliteit te verbeteren. We ondersteunen de gemeente Beira bij haar taken wat betreft sanitatie en stedelijk waterbeheer. Het programma levert een bijdrage aan duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) als schoonwater, sanitatie en klimaatactie.  
Naast de Blue Deal participeert Wetterskip Fryslân in het project Iwamamba. Doel is om het grondwaterbeheer in een deelgebied van het waterschap ARA Sul (één van de drie Mozambikaanse waterschappen) te verbeteren. Wij leveren hiervoor de expertise.  Vanuit het Kennismakings- en Introductieprogramma Waterschappen Internationaal (KIWI) leveren we inzet bij het Blue Deal partnerschap in Peru.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Frysk

Terug naar navigatie - Frysk

Wy geane troch mei it útfieren fan it Fryske taalbelied. Wy moedigje ús minsken oan om Frysk te praten en te antwurdzjen yn de taal dêr’t wy yn oansprutsen wurde. Op oanfraach jouwe wy in Fryske oersetting fan de ynformaasje dy’t wy biede fia ynternet.  

Wat hebben we daar voor gedaan?

Klimaatmitigatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Klimaatpartner

Terug naar navigatie - Klimaatpartner

Wetterskip Fryslân is sinds 2023 energieneutraal en wil in 2030 klimaatneutraal zijn en circulair in 2050. 

We voeren de energie- en duurzaamheidsmaatregelen van ons klimaatprogramma uit in vijf sporen en hanteren de uitgangspunten uit het programma voor al ons werk. De opgave strategie en omgeving staat voor uitvoering van spoor 5 - klimaatpartner (waaronder circulaire economie). 

De andere sporen - energie, fossielvrij, waterketen en infrastructuur – worden door de opgaven watersysteem, waterketen en bedrijfsvoering uitgevoerd. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Klimaatadaptatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Klimaatbestendig waterbeheer

Terug naar navigatie - Klimaatbestendig waterbeheer

We hebben in samenwerking met de provincie de Blauwe Omgevingsvisie (BOvi) Fryslân Klimaatbestendig 2050+ opgesteld. De BOvi is een integrale langetermijnvisie voor de toekomst van het Friese watersysteem. De visie geeft aan hoe het watersysteem en het waterbeheer richting kunnen geven aan toekomstige ontwikkelingen op het gebied van landgebruik en land(schaps)inrichting. De kaders van het Rijk hoe water en bodem sturend zijn bij de ruimtelijke ordening, zijn hierin vertaald naar Fryslân. We gebruiken de BOvi als input bij de totstandkoming van het Fries Programma Landelijk Gebied (FPLG), de Novex - ruimtelijk arrangement, voor de herijking van het veenweideprogramma en actualisering van de Provinciale Omgevingsvisie (POVI). 
De visie maken we concreter door ons beleid daarop aan te passen en ons waterbeheerprogramma 2022-2027 te herijken. Onderdeel daarvan is onder andere het toetsen van onze watergebiedsplannen op klimaatbestendige maatregelen.  
In praktische zin geven we invulling aan de visie binnen het Fries Bestuursakkoord Waterketen (FBWK) met aandacht voor de klimaatbestendigheid van zowel nieuw als bestaand bebouwd gebied. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Biodiversiteit

Terug naar navigatie - Inleiding

Binnen onze opgaven maken we gebruik van ecosysteemdiensten die afhankelijk zijn van biodiversiteit. Planten zuiveren het water, houden oevers en dijken stevig en concurreren met exoten en blauwalgen. Daarmee wordt overlast door giftige stoffen, oeverafkalving, overmatige baggervorming, Amerikaanse rivierkreeften, grote waternavel en blauwalgen verminderd of zelfs voorkomen. Natuurlijke beken houden water vast. De natuur werkt voor ons. Daarnaast moeten we voldoen aan wettelijke verplichtingen zoals de kaderrichtlijn water, wet natuurbescherming en exotenbeleid.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Gezonde ecosystemen die bijdragen aan onze opgaven

Terug naar navigatie - Gezonde ecosystemen die bijdragen aan onze opgaven

Aandacht voor biodiversiteit is onderdeel van en gekoppeld aan ons regulier werk, het zit in het DNA van alle wetterskippers en draagt bij aan een effectief waterbeheer. Voor het oplossen van onze opgaven nemen we natuurlijke oplossingen mee in de afweging. We kijken dus breder dan alleen technische oplossingen. Biodiversiteit is een indicator voor een goede ecosysteemtoestand. We laten in de verschillende opgaven zien welke maatregelen wij op het gebied van biodiversiteit nemen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de netto lasten voor de opgave strategie en omgeving opgenomen. Deze netto lasten zijn per beleidsproduct ingedeeld, zoals deze in de landelijke standaard indeling voor waterschappen is voorgeschreven. Met betrekking tot de investeringen zijn de geplande investeringen vooralsnog opgenomen bij opgave strategie en omgeving. Als duidelijk is welke projecten of programma's we met dit geld gaan financieren, dan hevelen we de investering over naar de desbetreffende opgave.

bedragen x € 1.000
Opgave Jaarrekening 2024 Actuele begroting 2024 Oorspronkelijke begroting 2024 Verschil actuele begroting - jaarrekening
Bestuur -3.696 -3.631 -7.685 -65
Eigen plannen -2.295 -2.783 -2.449 488
Externe communicatie -791 -732 -96 -59
Plannen van derden -717 -841 -1.089 124
Netto resultaat opgave -7.498 -7.987 -11.318 489
* Centralisatie van overhead 0 -1.481 0 1.481
Totaal resultaat opgave -7.498 -9.468 -11.318 1.970
* In december 2024 heeft het algemeen bestuur een budgetwijziging vastgesteld in relatie tot centralisatie van overhead binnen Bedrijfsvoering.

Toelichting op Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting op Wat heeft het gekost?

Het netto resultaat van de opgave bedraagt € 489.000 positief. De grootste afwijkingen worden per beleidsproduct toegelicht.

Eigen plannen
De middelen voor thema en gebiedsgerichte plannen met als beleidsthema’s Waterbeheerplan en Klimaatadaptatie en -mitigatie hebben onderbesteding van € 488.000. Het gaat daarbij met name om onderzoeks- en adviesbudget door derden. In een aantal trajecten is het inhuren van consultants niet nodig gebleken doordat we de benodigde expertise met eigen medewerkers hebben kunnen invullen.

Plannen van derden
De kosten aan  internationale samenwerking en ondersteuning vallen lager uit door aanpassing van de toerekening. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 124.000.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In onderstaande tabel zijn in de kolom Begroot krediet 2024 de verwachtte investeringskredieten voor 2024 weergegeven. Deze investeringen zullen in de toekomst tot kapitaallasten (afschrijving en rente) gaan leiden in de exploitatie. De kolom Verstrekkingen 2024 geeft de daadwerkelijke verstrekkingen weer.
Het verschil tussen Bruto en Netto kan verklaard worden door bijdragen van derden die wij ontvangen voor de projecten die wij uitvoeren, denk hierbij aan subsidies, bijdragen van derden of co-financiering. 

bedragen x € 1.000
Opgave Strategie en omgeving Begroot krediet 2024 Verstrekkingen 2024 Verschil
Bruto Netto Bruto Netto Bruto Netto
Emissieloos, energieneutraal en duurzaam 5.000 5.000 3.000 3.000 2.000 2.000
Klimaatadaptatiepad 500 500 250 250 250 250
Eindtotaal 5.500 5.500 3.250 3.250 2.250 2.250

Toelichting op Investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op Investeringen

Vooruitlopend op de Routekaart Klimaatneutraal en Circulair, die naar verwachting in het voorjaar van 2025 gereed is, zijn alleen kredieten verstrekt aan projecten die al zijn voorbereid zoals Zon op RWZI, hergebruik Effluent SOI en laadinfra hoofdkantoor.  Het resterende krediet van € 2.250.000 wordt doorgeschoven naar de komende jaren, zodat dit past bij de projecten die afkomstig zijn uit de Routekaart.

Voor wat betreft het Klimaatadaptatiepad zijn er in het veld nog onvoldoende aanhaakpunten om voldoende projecten te starten waardoor de beschikbare middelen niet volledig besteed zijn.