In de begroting 2024 zijn de 10 belangrijkste operationele risico’s genoemd die in 2024 kunnen gebeuren.
Er zijn geen risico’s geweest waarvoor we extra geld nodig hadden. In de begroting 2024 zijn de volgende operationele risico’s beschreven:
Operationele risico's met mogelijk effect > € 100.000
Begroting* |
Risico |
Kans ** |
Mogelijk financieel effect in € |
Risicobedrag in € *** |
Verschil met begroting 2023 |
WS |
Maatschappelijke schade door nalatig handelen in waterbeheer |
L |
10.000.000 |
2.000.000 |
Geen |
WS/WK |
Afwijkingen t.o.v. aannames gehanteerd voor salariskosten als gevolg van CAO-ontwikkelingen |
M |
3.000.000 |
1.500.000 |
Kans van H naar M |
WK |
WF moet claims betalen m.b.t toerekening opbrengsten i.v.m. effluentheffing |
H |
800.000 |
720.000 |
Nieuw |
WK |
Afvoer afvalwater bij uitval zuivering |
LM |
2.500.000 |
500.000 |
Geen |
WK |
Uitval slibontwateringsinstallatie |
M |
2.500.000 |
1.250.000 |
Kans van L naar M |
WS/WK |
Digitale veiligheid: als gevolg van bijv. een ransomeware aanval, hacking telemetrie kan het gebeuren dat processen van WF uitvallen en/of data gestolen wordt |
M |
2.000.000 |
1.000.000 |
Geen |
WS/WK |
Hogere werkelijke inflatie (Goederen en diensten) dan geraamd in begroting |
L |
1.100.000 |
220.000 |
Kans van M naar L |
WK |
Processen kunnen geen doorgang vinden als gevolg van verouderde procesautomatisering |
M |
1.000.000 |
500.000 |
Nieuw |
WS/WK |
Prijsstijging contracten |
L |
1.000.000 |
200.000 |
Kans van M naar L |
WS/WK |
Stijging energiekosten |
M |
750.000 |
375.000 |
Mogelijke impact verhoogd |
Totaal |
|
|
|
8.265.000 |
|
Op basis van een inschatting op kans en impact bedragen de mogelijke effecten van de operationele risico’s € 8.265.000. Dit bedrag wordt gecorrigeerd voor samenloopfactor van 0,9. Hiermee bedraagt de minimale weerstandscapaciteit voor Wetterskip Fryslân € 7.430.000.
Opgesplitst naar taak is dit:
Taak |
Bedrag |
Watersysteembeheer |
€ 3.770.000 |
Zuiveringsbeheer |
€ 3.660.000 |
Daarnaast volgen we onderstaande ontwikkelingen nauwlettend:
Onvoldoende draagvlak van de omgeving voor wateropgaven
De relatie tussen het waterschap en de samenleving is heel belangrijk voor goed waterbeheer en beleid. We zetten in op participatie en betrokkenheid van burgers, bedrijven en andere belanghebbenden. Dit doen we via inspraakprocedures en adviesorganen, met als doel meer draagvlak en vertrouwen te creëren. In een gepolariseerde maatschappij is het behoud van draagvlak belangrijk, omdat gebrek hieraan kan leiden tot weerstand en verminderde effectiviteit van projecten. Transparante communicatie en het zoeken naar overeenstemming zijn daarom belangrijk om een constructieve relatie met stakeholders te houden.
Daarnaast vraagt de complexiteit van huidige maatschappelijke uitdagingen om een gezamenlijke aanpak van waterbeheer. Overheden moeten samenwerken als één geheel. Ook publiek-private samenwerkingen worden steeds belangrijker om oplossingen te vinden voor bijvoorbeeld de groeiende vraag naar expertise door klimaatverandering en de gevolgen daarvan, zoals veranderende waterbehoeften en meer risico’s op overstromingen.
Verjuridisering van de maatschappij
We merken dat er steeds wetgeving komt op onze werkterreinen. Daarnaast zien we dat belanghebbenden steeds vaker de wet gebruiken om documenten in te zien. Dit zien we in de toename van het aantal en de aard van Woo-verzoeken. Het is mogelijk dat we in toekomst meer moeite moeten doen om aan de wettelijke eisen te blijven voldoen.
Toxicologische verontreiniging
Een andere ontwikkeling is de toename van toxicologische verontreinigingen, zoals PFAS en medicijnresten. Door verbeterde meetmethoden wordt de aanwezigheid van schadelijke stoffen steeds zichtbaarder. Deze stoffen hebben impact op zowel de natuur, biodiversiteit als de volksgezondheid. Onze uitdaging ligt in het ontwikkelen van regelgeving en innovatieve zuiveringstechnieken om de waterkwaliteit te verbeteren. Hierbij is samenwerking met diverse sectoren nodig om tot duurzame oplossingen te komen.
Europese regelgeving
Europese regelgeving speelt een grote rol in het werk van waterschappen. Richtlijnen zoals de Kaderrichtlijn Water en de Richtlijn Stedelijk Afvalwaterbeheer leggen strenge eisen op voor waterkwaliteit. Niet voldoen aan deze richtlijnen leidt tot boetes en het verlies van financiering. We verwachten dat er meer en strengere Europese regels komen. Dit maakt het moeilijker om onze waterschapstaken uit te voeren
Klimaatverandering
De gevolgen van klimaatverandering zijn duidelijk. Hogere temperaturen, stijgende zeespiegel en extreem weer, zoals lange periodes van droogte en hevige regenval, maken het nodig om steeds te investeren in waterkeringen en aanpassingen van watersystemen. Deze gevolgen hebben ook invloed op ecologie en biodiversiteit, waardoor extra maatregelen nodig zijn om de veerkracht van watersystemen te vergroten.
Energie
De energietransitie betekent dat we overstappen naar duurzamere energiebronnen, maar dat brengt ook nieuwe problemen met zich mee, zoals overbelasting van het elektriciteitsnet (netcongestie). Netcongestie gebeurt wanneer er op bepaalde momenten meer elektriciteit wordt gevraagd dan geleverd kan worden, of andersom. Dit kan het stroomnet overbelasten. Door klimaatveranderingen, zoals meer regen, komen er vaker pieken in de vraag naar elektriciteit, wat het probleem verergert. Omdat veel processen afhankelijk zijn van elektriciteit, kan netcongestie vertragingen of zelfs uitval van belangrijke systemen veroorzaken, zoals waterzuiveringsinstallaties die veel stroom gebruiken. Hierdoor kan de waterkwaliteit in gevaar komen. Ook het beheersen van waterstanden en het voorkomen van wateroverlast is afhankelijk van een stabiele stroomvoorziening.
Circulariteit
In de komende tien jaar krijgen we te maken met toenemende schaarste aan grondstoffen. Dit heeft gevolgen voor de aanleg en het onderhoud van infrastructuur. De vraag naar materialen neemt toe, terwijl de beschikbaarheid beperkt wordt door uitputting van bronnen en geopolitieke spanningen. Dit kan leiden tot hogere prijzen en moeilijkere toegang tot essentiële bouwmaterialen. Voor investeringsprojecten betekent dit dat planning, uitvoering en kosten complexer kunnen worden.
Tegelijkertijd groeit de aandacht voor circulariteit. Dit betekent dat materialen efficiënter worden gebruikt en afval wordt verminderd. Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn en ook wij streven hiernaar. Voor waterschappen biedt dit kansen om innovatieve, circulaire oplossingen te gebruiken, zoals het hergebruiken van materialen en het toepassen van duurzame ontwerp- en productiemethoden. Dit vermindert niet alleen de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen, maar zorgt ook voor een duurzamere en kostenefficiëntere waterinfrastructuur.
Daarnaast speelt de energietransitie een belangrijke rol. Door te investeren in energie-efficiënte technologieën verkleinen we onze ecologische voetafdruk en verminderen we de afhankelijkheid van traditionele grondstoffen.
Digitalisering
Digitalisering en kunstmatige intelligentie bieden kansen om efficiënter te werken en op een betere manier beslissingen te nemen, maar brengen ook risico’s mee, zoals cyberaanvallen. De inzet van AI kan bijvoorbeeld helpen om wateroverlast te voorspellen en preventieve maatregelen te nemen. Op de lange termijn zullen digitalisering en automatisering grote invloed hebben op de manier waarop waterschappen werken. Deze ontwikkelingen vragen ook om aanpassingen in personeelsbeleid en investeringen in scholing.
Arbeidsmarkt
De krapte op de arbeidsmarkt belemmert de taakuitvoering van waterschappen, vooral door een tekort aan technisch en ICT-personeel. Dit leidt tot vertragingen, lagere efficiëntie en hogere wervingskosten. De situatie wordt erger door de vergrijzing en toenemende vraag naar technisch personeel, waardoor ook aannemers te maken krijgen met personeelstekorten en stijgende kosten. Arbeidsmigratie is een mogelijke oplossing, maar brengt uitdagingen zoals culturele verschillen en concurrentie met andere sectoren.
Strategische risico’s
Voor 2025 zien we de volgende strategische risico’s (willekeurige volgorde):
In 2025 optimaliseren we het strategisch risicomanagement proces verder.