Opgave Waterketen

Portefeuillehouder(s):  Remco van Maurik
Organisatie: Opgave Waterketen

Beleidsproducten

Terug naar navigatie - Beleidsproducten
  • Afvalwaterbehandeling door derden
  • Eigen plannen
  • Getransporteerd afvalwater
  • Gezuiverd afvalwater
  • Verwerkt slib
  • Ondersteunende beheerproducten

Waar zijn we van

Terug naar navigatie - Waar zijn we van

Schoon en gezond water is van groot belang. Voor de bescherming van de volksgezondheid en de kwaliteit van onze leefomgeving. Maar ook voor recreatie, natuur en economie. Vanuit de opgave waterketen leveren we hier een belangrijke bijdrage aan. Belangrijke basis daarvoor is de beleids- en beheernota zuiveren die in 2019 door het algemeen bestuur is vastgesteld. De maatregelen binnen deze opgave financieren we vanuit de opbrengsten van de zuiveringsheffing zoals we die elk jaar in de heffingsverordening vaststellen.  

We zuiveren het huishoudelijk en industrieel afvalwater in ons beheergebied. Zo dragen we bij aan een goede kwaliteit van het oppervlaktewater en een duurzame leefomgeving voor mens en dier. Dit doen we door het beheren, onderhouden en continu verbeteren van onze zuiveringsinstallaties en bijbehorende transportstelsels. Een bijdrage aan het behalen van de waterkwaliteitsdoelen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is een belangrijke ambitie voor ons.  

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen

Samen met onze waterpartners, waarvan gemeenten de belangrijkste zijn, zorgen we voor een goed functionerende infrastructuur die ook rekening houdt met klimaatverandering (klimaatadaptatie). Het afkoppelen van hemelwater door gemeenten is een belangrijke maatregel om het (vuilwater)riool te ontlasten en het hemelwater langer vast te houden in stedelijk gebied. Hierdoor verbeteren de zuiveringsprestaties, wordt de grondwaterstand aangevuld en vermindert het aantal riooloverstorten.  

Het terugwinnen van grondstoffen, reststoffen en energie uit het afvalwater is een steeds belangrijker onderdeel van de zuiveringsopgave. We dragen inhoudelijk en financieel bij aan onderzoek om dit mogelijk te maken en spelen een belangrijke rol bij het succes van circulariteit. 

We willen de uitstoot van CO2 terugbrengen naar nul in 2030. We willen in 2025 energieneutraal zijn en in 2050 klimaatbestendig. Ook de uitstoot van lachgas en methaan vanuit het zuiveringsproces en de slibverwerking draagt bij aan de klimaatverandering. Het gaat daarbij om ongeveer 40% van onze totale bijdrage aan de klimaatvoetafdruk. Ongeveer 70% van ons elektriciteitsverbruik vindt plaats binnen de opgave Waterketen. Een groot deel van onze duurzaamheidsdoelstellingen zullen we daarom binnen deze opgave moeten realiseren. Met het uitvoeren van de slibstrategie verwachten we een grote bijdrage te kunnen leveren. Met een mix van eigen opwek van elektriciteit uit biogas, zonne- en windenergie hebben we een belangrijke stap gezet. Omdat we niet overal onze uitstoot op nul kunnen krijgen, gaan we door met besparen en opwekken.

Afname- en transportopgave

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Inspecties persleidingen

Terug naar navigatie - Inspecties persleidingen

We beheren 814 kilometer persleidingen. De oudste persleidingen zijn nu circa 55 jaar oud. Er ligt nog ongeveer 22 kilometer aan persleidingen van asbestcement. De rest van ons areaal bestaat uit kunststof leidingen die een levensduur hebben van circa 70 jaar. Het overgrote deel hiervan is in de jaren 70 van de vorige eeuw aangelegd.

We gaan de persleidingen grondig inspecteren. Dit betekent zowel uitwendige als inwendige inspectie. Hierbij gaat het om de persleidingen die niet van kunststof zijn. Het vervolg van deze inspectie doen we in 2025, als er vanuit het inspectierapport blijkt dat dit nodig is. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Zuiveringsopgave

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Investeringsprogramma waterketen

Terug naar navigatie - Investeringsprogramma waterketen

In 2024 gaan we verder met de uitvoering van het investeringsprogramma voor de waterketen. Het programma omvat investeringen in het transporteren van afvalwater en het zuiveren van afvalwater. Bij het zuiveren van afvalwater hoort ook de verwerking van zuiveringsslib. Dit draagt bij aan de doelen die voor de waterketen zijn opgesteld. 

Lopende projecten worden in 2024 voortgezet of afgerond. We starten ook nieuwe projecten. Het programma actualiseren we jaarlijks. Hierbij verbeteren we het programmeringsproces doorlopend . Zo ontstaat steeds een realistischer en stabielere programmering. Een stabiele programmering maakt onze bedrijfsvoering meer voorspelbaarder, zowel wat betreft de inzet van personeel als financiële middelen.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Reduceren emissies stikstof en fosfaat

Terug naar navigatie - Reduceren emissies stikstof en fosfaat

In de KRW-maatregelen 2022 -2027 is als algemene maatregel de vermindering van de emissie van nutriënten van rwzi’s opgenomen. De doelen die hiervoor waren opgenomen in de beleid- en beheernota zuiveren uit 2019, namelijk de emissies van stikstof en fosfor uit rwzi’s  met respectievelijk 5% en 15% te verminderen, hebben we inmiddels bereikt. Uit watersysteemanalyses blijkt dat wij op een aantal lozingspunten van rwzi's de emissie van stikstoffen en fosfaten verder kunnen verlagen.   

Wat hebben we daar voor gedaan?

Reduceren microverontreiniging in afvalwater

Terug naar navigatie - Reduceren microverontreiniging in afvalwater

Op onze rwzi's worden microverontreinigingen, zoals bestrijdingsmiddelen, medicijnresten en microplastics, gedeeltelijk uit het afvalwater verwijderd. Een deel van deze micro's kan niet worden verwijderd en wordt via het effluent geloosd op het oppervlaktewater. Dit leidt tot normoverschrijdingen van de KRW-stoffen. In de nieuwe Europese richtlijn stedelijk afvalwater wordt ingezet op de verplichte verwijdering van deze stoffen vanaf 2035.

In 2024 komen we specifiek voor deze problematiek met een voorstel tot het plaatsen van een demonstratie-installatie(s)/pilotinstallatie(s) op een nog te selecteren locatie. Dit doen we om kennis en ervaring op te doen met toepasbare technieken. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Vaststellen toekomstvisie waterzuiveren

Terug naar navigatie - Vaststellen toekomstvisie waterzuiveren

Het bestuur vraagt om een toekomstvisie waterzuiveren. Deze gaan we in 2025 opstellen. Hiervoor maken we in 2024 voor het bestuur een startnotitie en een plan van aanpak van hoe we deze visie gaan opstellen. Het doel is dat we eind 2025 een vastgestelde toekomstvisie hebben op zuiveringen. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Slibverwerkingsopgave

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Opvolging slibafzetcontract

Terug naar navigatie - Opvolging slibafzetcontract

Eind 2026 loopt ons huidige slibverwerkerscontract af. We zijn in 2020 gestart met een onderzoek naar welke duurzaamheidsverbeteringen we binnen het huidige contract konden doorvoeren en welke mogelijkheden we hebben voor de jaren 2027 en verder. In 2021 heeft het toenmalige bestuur de herijkte slibstrategiestudie vastgesteld. Deze studie liet zien dat het voor het klimaat niet verstandig is om grootschalig slib te vergisten. Het is beter om zoveel mogelijk energie in het slib te laten zitten en deze er bij de slibeindverwerker pas uit te halen. 

In 2022 hebben we onderzocht welke eindverwerkers van slib bij onze slibstrategie passen. Het was een beperkt aantal, maar ze passen wel bij ons. Ook zijn er bedrijven die zich aan ons willen binden via een partnerschap. Het algemeen bestuur heeft in 2022 een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe aanbesteding, maar een aandeelhouderschap is niet uit te sluiten.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Duurzaamheidsopgave

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Energiebesparingsplan per RWZI opstellen en uitvoeren

Terug naar navigatie - Energiebesparingsplan per RWZI opstellen en uitvoeren

In het najaar van 2023 zijn alle rwzi's beoordeeld aan de hand van de erkende maatregelen lijst (EML) 2023. In deze lijst zijn door de Rijksoverheid energiebesparende maatregelen beschreven die, onder bepaalde voorwaarden, binnen 5 jaar worden terugverdiend. 

Doelstelling is dat in het energiebesparingsplan per rwzi de volgende maatregelen zijn opgenomen: 

  • alle erkende maatregelen die in het najaar van 2023 nog niet zijn uitgevoerd.
  • meer specifieke besparingen gerelateerd aan het zuiveringsproces.
  • bouwkundige maatregelen aan verwarmde bedrijfsgebouwen die nodig zijn voor een aardgasvrije verwarming, bijvoorbeeld een warmtepomp. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Inzetten op terugwinnen van grondstoffen

Terug naar navigatie - Inzetten op terugwinnen van grondstoffen

De rwzi van de toekomst is niet alleen een zuivering, maar ook een energie- en grondstoffenfabriek. In 2050 wil Wetterskip Fryslân circulair zijn (eigen beleid). We werken aan het sluiten van kringlopen, zoals het terugbrengen van (micro)nutriënten naar het voedselsysteem. Vereniging Circulair Friesland wil een onderzoeksprogramma (SNuK) opzetten om de kringloop van humane reststromen te ontwikkelen. Wij hebben hierbij een cruciale rol, maar er zijn nog barrières op het gebied van technologie, kennis, regelgeving, samenwerking en economie. Ons waterschap neemt ook deel in het landelijke project kringloopsluiting nutriënten afvalwater en proceswater (KNAP) van de Wageningen University & Research (WUR). Dit project richt zich ook op het sluiten van de keten met betrekking tot nutriënten. Een voorbeeld hiervan is Spoordok Leeuwarden.

Wat hebben we daar voor gedaan?

Evaluatie samenwerkingsonderzoek demo-installatie PHA2Use

Terug naar navigatie - Evaluatie samenwerkingsonderzoek demo-installatie PHA2Use

Wetterskip Fryslân is één van de consortiumpartners in het project PHA2USE. Naast ons waterschap zijn de waterschappen Brabantse Delta, Hollandse Delta, Scheldestromen en De Dommel ook betrokken. Daarnaast zijn HVC, Paques Biomaterials en Stowa partner. In dit project maken we een bioplastic uit afvalwater. Dit bioplastic heeft dezelfde producteigenschappen als plastics die commercieel te krijgen zijn, maar een fossiele oorsprong hebben. In 2022 is in Dordrecht (bij HVC Groep) een demonstratiefabriek in gebruik genomen. Dit was een belangrijke stap om te kijken of wat op laboratoriumschaal lukt, ook op een grotere schaal kan slagen. De voortekenen zijn goed, maar we hebben nog tot de zomer van 2024 nodig om alle onderzoeken af te ronden. Deze afronding is voor het project ook een belangrijk moment om te beslissen of we verder gaan. 

Wat hebben we daar voor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de netto lasten voor de opgave Waterketen opgenomen. Deze netto lasten zijn per beleidsproduct ingedeeld, zoals deze in de landelijke standaard indeling voor waterschappen is voorgeschreven. 

bedragen x € 1.000
Opgave Jaarrekening 2024 Actuele begroting 2024 Oorspronkelijke begroting 2024 Verschil actuele begroting - jaarrekening
Afvalwaterbehandeling door derden -340 -260 -170 -80
Eigen plannen -657 -999 -1.102 343
Getransporteerd afvalwater -6.402 -6.023 -6.673 -380
Gezuiverd afvalwater -26.234 -25.347 -29.779 -888
Verwerkt slib -9.978 -12.520 -13.215 2.542
Netto resultaat opgave -43.611 -45.149 -50.938 1.537
* Centralisatie van overhead 0 1.965 0 -1.965
Totaal resultaat opgave -43.611 -43.183 -50.938 -428
* In december 2024 heeft het algemeen bestuur een budgetwijziging vastgesteld in relatie tot centralisatie van overhead binnen Bedrijfsvoering.

Toelichting op Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting op Wat heeft het gekost?

Het netto resultaat van de opgave bedraagt € 1.537.000 positief. De grootste afwijkingen worden per beleidsproduct hieronder nader toegelicht:

Eigen plannen
Door meer inzet te plegen op investeringsprojecten zijn er meer personeelskosten geactiveerd. Dit geeft een dekkingsvoordeel op de personeelskosten van € 343.000. 

Getransporteerd afvalwater
In de voortgangsrapportage was al melding gemaakt van een financiële overschrijding vanwege de opgetreden persleidingbreuken. Over 2024 zijn de herstelkosten verder opgelopen tot een nadeel van 
€ 225.000. Daarnaast zijn er overige verschillen van per saldo € 155.000 nadelig.

Gezuiverd afvalwater
Zoals al in de voortgangsrapportage was aangekondigd vallen de energiekosten van de rwzi’s hoger uit. Zo zijn de kosten voor netbeheer hoger dan de uitgangspunten in de begroting en een andere kostenverhogende component is de bijdrage voor het lidmaatschap aan de energiecoöperatie. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 310.000. Daarnaast zijn er nog afwijkingen en verschuivingen wat per saldo zorgt voor een kostenoverschrijding van € 578.000.  

Verwerkt slib
Een deel van de slibverwerkingsinstallatie in Heerenveen is eind 2024 in bedrijf genomen. In de planning was de oplevering voor 1 juli 2024 voorzien. In de 2e voortgangsrapportage is hier al melding van gemaakt. Dit veroorzaakt een afwijking van € 817.000 op kapitaallasten. Ook gepland onderhoud op slibverwerkingsinstallaties was minder noodzakelijk dan verwacht (voordeel € 339.000).
Verder zijn er nog een aantal meevallers door onder andere minder gebruik van chemische hulpstoffen bij het ontwateringsproces, minder afvoer en transport van het slib dan begroot en een beter resultaat van de ontwatering.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In onderstaande tabel zijn in de kolom Begroot krediet 2024 de verwachtte investeringskredieten voor 2024 weergegeven. Deze investeringen zullen in de toekomst tot kapitaallasten (afschrijving en rente) gaan leiden in de exploitatie. De kolom Verstrekkingen 2024 geeft de daadwerkelijke verstrekkingen weer.
Het verschil tussen Bruto en Netto kan verklaard worden door bijdragen van derden die wij ontvangen voor de projecten die wij uitvoeren, denk hierbij aan subsidies, bijdragen van derden of co-financiering. 

bedragen x € 1.000
Opgave Waterketen Begroot krediet 2024 Verstrekkingen 2024 Verschil
Bruto Netto Bruto Netto Bruto Netto
Groot onderhoud en KAM 1.900 1.900 1.900 1.900 0 0
Infrastructuur geautomatiseerde assets WK 2.800 2.800 2.800 2.800 0 0
KRW maatregelen tbv waterketen 500 500 0 0 500 500
RWZI's en transportstelsel 2024 8.850 8.850 8.340 8.340 510 510
Waterschoon 3.0 500 500 0 0 500 500
Eindtotaal 14.550 14.550 13.040 13.040 1.510 1.510

Toelichting op Investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op Investeringen

In de 2e voortgangsrapportage werd binnen opgave Waterketen nog € 2,4 miljoen aan beschikbare verstrekkingen verwacht. Eind 2024 bedraagt dit € 1,5 miljoen. Met name bij het onderdeel RWZI'en transportstelsel zijn in het 4e kwartaal meer verstrekkingen aangevraagd ten opzichte van de vorige inschatting doordat projecten vanuit voorbereiding overgegaan zijn naar uitvoering.